Állatbarát általános iskola lettünk!
Iskolánk újabb rangos elismerésben részesült. Elnyertük az „Állatbarát Általános Iskola 2024” címet. A 2023/2024-es tanévben iskolánk kiemelt nevelési célja volt az állatvédelem-pedagógia. A szorgalmi időszak minden hónapjában szerveztünk állatbarát programot tanítványaink számára, a tanítási év végén pedig megpályáztuk az állatbarát oktatási intézmény címet, amit ki is érdemeltünk. Az állatbarát logót egy tanéven keresztül birtokolhatjuk.
A címhez járó oklevelet a pályázatot összeállító állatbarát pedagógus, Árvai Gyöngyi intézményvezető vette át az Állatorvostudományi Egyetemen, Budapesten, június 19-én. A díjátadót követően színes ötleteket kapott a fenntartható állatvédelem-pedagógia folytatásához, hasznos útmutatót kapott az Örökös Állatbarát Cím elnyeréséhez, érdekes ismereteket szerzett a kilenc magyar kutyafajtáról és az egyetem befogadott macskájáról. A tartalmas szakmai rendezvény emelt színvonalát biztosította az állatvédelemben elismert személyek bevonása, többek között Prof. Dr. Sótonyi Péter rektor, Gregor Bernadett színművésznő, továbbá számos ismert állatorvos és bűnmegelőzési szakember közreműködése.
Az intézményvezető asszony a programon örömmel képviselte az immár hivatalosan is állatbarát Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskolát. Hálás köszönetét küldi közösségünk valamennyi állatbarát munkatársának, tanulójának és családjának.
AlmaZöld Díjátadó Gála 2024
Iskolánk országos elismerésekben részesült! Az AlmaZöld Konferenciára június 12-én került sor a Normafa Rendezvényközpontban, Budapesten, ahova Árvai Gyöngyi intézményvezető és Hajdu-Csepeli Ágnes intézményvezető-helyettes kapott meghívást. Az Alapértékek Nonprofit Kft három országos díjjal ismerte el azt a sok-sok áprilisi zöld megmozdulást, amit diákok, szülők, pedagógusok együtt a tiszta és egészséges környezetért, illetve szemléletünk formálásért tettünk. Mindketten büszkén képviseltük közösségünket. Meghívott vendégként, a díjak ünnepélyes átvételét követően, izgalmas madár- és állatbemutatóban, majd a Széchenyi-hegyi Gyermekvasút kipróbálásában volt részünk.
Elnyert fenntarthatósági díjaink:
- „Legaktívabb iskola díj”: 100 000 Ft alapítványi támogatás. Pályázatot írta: Árvai Gyöngyi.
- „Különdíj” - Ne dőlj be! tanulói pályázat: tárgyi nyeremények az alsó tagozatos „Ne vásárolj semmit! nap” plakátjáéért. Felkészítő pedagógus: Hajdu-Csepeli Ágnes.
- 3. helyezés - Időszakos szelektív hulladékgyűjtő verseny (használt elem): 40 000 Ft alapítványi támogatás. PontVelem pedagógus: Juhász Veronika.
Az oklevelek gyönyörűek, valamennyit ki fogjuk állítani iskolánk aulájában. Az alapítványi támogatást pedig a következő tanév tanulói programjaira szeretnénk fordítani. Hálásan köszönjük minden tanulónak, szülőnek, munkatársnak a díjakért végzett munkát!
Kirándult a 2.B osztály
A 2.B osztály a Tropicariumba látogatott, és a képek alapján igen jól érezték magukat!
FTH 2024 – Szabadidő
A szabadidő témaköre is felölelte a tanítási évünket. Családi napot rendeztünk az állatok és az ökoszisztéma védelme témában. Mézkóstoló – Önkéntes látogató programban méhész őstermelő látogatott el hozzánk, aki sok érdekes dolgot mesélt a méhekről, mézet kóstoltatott a gyerekekkel, tombolasorsolásunkat eredeti magyar mézzel támogatta. Heroes of the Future 2023 kiállításon voltunk Budapesten egy tanulócsoporttal. Lázár Ervin Program keretében - külső látogatási helyszíneken szereztünk tanítványainknak élménydús cirkuszi és színházi élményt. Erzsébet-Karácsonyon 3 élményteli napot töltött 40 fős csoportunk Zánkán. Öko Zsibongó – Külső látogatási helyszínre utaztunk egy kisebb csoporttal egy szombati nap fenntartható eltöltése céljából.
Zöld kihívásokkal szólítottuk meg a családokat a tavaszi szünet előtt, melyhez 27 tanuló és családja csatlakozott és ajándékozott meg bennünket szabadidős fényképpel. A Fenntarthatósági témahétre videó is készült a fotókból.
Áprilisban Peonza bemutatót és vetélkedőt önkéntes látogatóval szerveztünk a napközis szabadidő fenntartható eltöltésére. Pályázatot nyújtottunk be a KSZGYSZ Kölcsönkapott levegő című témanapjára. A témában fenntarthatósági tanórákat tartottunk: Papírsárkányt készítettünk és reptettünk, a Lazítani című FTH tanórán érdekes játékot tanultunk.
FTH 2024 – Hulladék és a tudatos fogyasztás
Tanév közi külön hulladékcsökkentési héten részletesen foglalkoztunk ezzel a témával. Iskolánkat önkéntesként regisztráltuk a TeSzedd! akcióban, mely keretében tanítványainkkal közös erővel rendbe tettük közvetlen környezetüket. Az iskola udvarán és környékén 21 zsák szemetet gyűjtöttünk össze. Nagy örömünkre szolgált, hogy takarítási kihívásunkhoz néhány szülő is csatlakozott. A szemétszedéshez szükséges kesztyűket és zsákokat DMJV önkormányzatának környezetvédelmi osztálya biztosította. A megtelt zsákokat a kijelölt helyen hagytuk előírás szerint, azóta már összeszedte az erre kijelölt szervezet. Diákönkormányzatunk iskolai papírgyűjtést szervezett. A Fenntarthatósági Témahét végén több mint 4 tonna újságpapírt vitt el tőlünk a MOHU konténeres autója. Tudatos vásárlás kvízt oldottunk meg a WordWall alkalmazásban.
FTH 2024 – Körforgásos gazdaság
Szerdán Áder János nyílt klímatanóráját 6 osztályunkkal megtekintettük. Sulizsák – Göncölj a Földért! programban közel egy tonna (964 kg) ruhaneműt gyűjtöttünk össze, amit eredeti formájában fog az elszállító cég újrahasznosítani. A használt étolajat a szomszédos társintézmény gyűjtőedényében helyezte el egyik osztályunk. GyűjtsVelem! - Az időszakos szelektív gyűjtőakcióban a pályázat leadásának időpontjáig 108db mobiltelefont és 325kg használt elemet (részeredmény) szedtünk össze. Felhívtuk a tanulók figyelmét arra, hogy az elektromos hulladék értékes alapanyag. Iskolai szelektív gyűjtőszigetünk tárolóit minden hónap végén öko-őrjáratunk üríti és elszállítja a tartalmukat a városrészi szelektív konténerekbe. A komposztált falevelet a magaságyások földjébe beleforgattuk.
Zöld Okos Kupa – Palánta verseny: 4 csapattal regisztrált természettudományos szakkörünk, először vettünk részt a versenyben. Lány csapatunk a Fejér Vármegyei forduló 3. helyezését hozta el nekünk. Két ponttal maradtunk le a továbbjutásról. Országos Környezetvédelmi Vetélkedő vármegyei fodulójába jutott háromfős fiú csapatunk, ahol jelentős tapasztalattal gazdagodtak.
FTH 2024 – A levegő és élővilága
Egész tanévben foglalkoztunk a levegő témakörrel. Zöld energia a levegő tisztaságáért témanapot szerveztünk tavalyi pályázati nyereményünkből, melyen mind a 400 tanuló részt vett. A KSZGYSZ - Önkéntes látogató programban jött el hozzánk, szakemberrel mértük meg a levegő tisztaságát különböző tantermekben és az udvaron. A Beporzók napján sárgába öltöztünk és virágzó növényt alkottunk a tornateremben, hogy felhívjuk a tanulók és a szülők figyelmét a beporzók fontosságára. Állandó tanösvényünk van - Folyosógalériánkon hazai madarak fotóiból láthatunk kiállítást.
Áprilisban Az év rovara rajzkiállítást rendeztünk, rajzszakkörünk munkáiból az iskola aulájában. Rovarszállót készítettünk tobozokból, lepkeszállót telepítettünk. Méhlegelőnek nyilvánítottunk és kitábláztunk egy kaszálatlan területet hátsó udvarunkban. Beporzók témájú helyi Ökolábnyom Szépíró Versenyünk a témahéten került megrendezésre az 1-8. évfolyamon. A tanulók munkáit az aulában kiállítottuk. Magaságyásainkat az udvaron megmunkáltuk, veteményeztünk.
FTH 2024 – A Föld napja
Iskolánk idén negyedszer csatlakozott a Fenntarthatósági Témahéthez azzal a céllal, hogy közösségünk is hozzájáruljon a Föld védelméhez, a diákok fenntarthatósági ismereteinek bővítéséhez. A hetet öt témanapra bontottuk, melyeken az idei év kiemelt fenntarthatósági témaköreit dolgoztuk fel összesen 20 aktivitással és kihívással. Hétfőn a Föld napját köszöntöttük, kedden a Levegő és élővilága témakört dolgoztuk fel. Szerda a Körforgásos gazdaság napja volt, csütörtök a Hulladék és a tudatos fogyasztás napja. Pénteken a Szabadidő tudatos és fenntartható eltöltéséé volt a fő szerep.
Április 22-én a Föld napját kirándulásokkal köszöntöttük. Alsó tagozatos osztályaink a Duna-parton sétáltak, az ősszel kitelepített madáretetőket ellenőrizték, magvakkal megtöltötték, digitális app segítségével őshonos fákat azonosítottak. Az 5-6. osztályosok a közeli Rácalmás felé tettek 10 km hosszú gyalogtúrát, melynek végállomása a Duna-Ökoturisztikai Központ volt. A 7-8. évfolyamosok a HUNGEXPO Kongresszusi Központba látogattak el a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara támogatásával, ahol a Szakma-Sztár Fesztiválon sok egyéb tevékenység mellett őshonos állatokkal ismerkedtek és rovarhotelt készítettek. A nevelőtestület tanítási időn kívül Székesfehérvár-Sóstó Természetvédelmi Területen és Tanösvényen tett meg egy Kajla-Kört. A napköziben a tanulók Föld-barát karkötőt készítettek, babot ültettek, környezetvédő felhívásokat fogalmaztak meg.
Pedagógus kitüntetés - Szeitlné Mészáros Márta
Dunaújváros Önkormányzata 2024. június 7-én Szeitlné Mészáros Márta Edit tanítónak „Dunaújváros Oktatásügyéért Díjat” adományozott.
A Dunaújváros Oktatásügyéért Díj azoknak a pedagógusoknak adományozható, akik legalább 20 éve kiemelkedő oktató-nevelő vagy segítő munkát végeztek Dunaújváros valamely oktatási intézményében. A díjazott személyére az oktatási-nevelési intézmények dolgozói, a tantestületek és a közgyűlés tagjai tehettek javaslatot, a díj odaítéléséről a közgyűlés döntött.
Az elismerésre Árvai Gyöngyi intézményvezető és Meskáné Jónás Ildikó közvetlen munkatárs jelölte Szeitlné Mészáros Márta Edit tanítót, a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola pedagógusát:
Szeitlné Mészáros Márta Edit 1988-ban szerzett tanítói végzettséget a Budapesti Tanítóképző Főiskolán, majd 1995-ben a szombathelyi Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskolán lett francia szakos nyelvtanár. Később egyetemi kiegészítő tanulmányokat folytatott a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán, ahol 2002-ben átvette harmadik diplomáját, francia nyelv és irodalom szakos bölcsész és okleveles tanári végzettséggel.
Pedagógiai munkásságát 1988-ban egy budapesti általános iskolában kezdte meg, majd három évnyi fővárosi munkaviszony után Dunaújvárosban telepedett le és helyezkedett el, 1992-től városunk közoktatásának és köznevelésének meghatározó tagja. 35 éve alsó tagozatos tanulók tanításával foglalkozik, amellett 22 éve városunk középiskoláiban a francia nyelv oktatását segíti. Kevés olyan iskola van városunkban, ahol a nevelőtestület ne ismerné és ne tisztelné őt, hisz a kilencvenes és a kétezres években szakmai tudásával fő- vagy másodállás részeként az akkori Mező Imre, a Dózsa György, az Arany János, a Gárdonyi Géza Általános Iskola, továbbá a Kereskedelmi és a Rudas Szakközépiskola pedagógus közösségét is színesítette.
Jelentős részt vállalt a Dunaújvárosi Gárdonyis Tanulókért Alapítvány mobilitási pályázatában, Franciaország egyik iskolájával tolmácsként kapcsolatot kezdeményezett és épített, cserediák programját személyes és szakmai indíttatásból is koordinálta, támogatta.
2006-ban visszatért gyermekkori iskolájába, 18. éve a Petőfi Sándor Általános Iskola megbecsült főállású pedagógusa. Kinevezése immár 13 éve két iskolára szól, a hétköznapokban a Petőfi Sándor Általános Iskola 2.a osztálya és a Széchenyi István Gimnázium felsőbb évfolyamai között ingázik.
Dolgozott már osztálytanítóként hagyományos és iskolaotthonos rendszerben is. Jelenleg iskolaotthonos osztályban tanít, és saját elmondása szerint is ez áll a szívéhez legközelebb. Célja, hogy ne csak a tanulást szerettesse meg a gyerekekkel, hanem mindenben a jót, az értéket keressék, és együttműködőek legyenek.
A munkában eltöltött évtizedei alatt tanulók százait kísérte az írás-olvasás megtanításától a felsőtagozat megkezdéséig, emelte ki az egyik szülő, dr. Horinka Hajnalka:
– „Szerencsésnek tartom magunkat, hogy tőle kapják meg gyermekeink az első iskolai évek meghatározó élményeit, ő vezeti be őket az írás és olvasás világába. Őszinteséggel és végtelen türelemmel tanít és nevel. Személyisége jó hangulatot teremt, otthon lelkes történeteket hallunk az órai élményekről és Márta néni "angyali" énekhangjáról. Összhangban az osztály másik tanítónőjével, fáradhatatlanul dolgozik a gyerekek értékrendjének alapozásában. Az osztályt mostanra nagyon összetartó közösséggé formálták. Márta néni lelkiismeretes és gyermekközpontú tanítói hozzáállása, értékrendje számomra és a többi szülő számára egy olyan ajándék, amiért nem tudunk elég hálásak lenni.„
Óráira jellemző a változatos munkaforma alkalmazása, a tanulók folyamatos dicsérete. Segíti a lemaradt diákok felzárkóztatását, illetve a tehetséges diákok fejlesztését. Sok tanítványa tett sikeres érettségi vizsgát, illetve középfokú nyelvvizsgát is.
Szántó Csilla hálás szülőként idézte, hogy többet ér a tanár személye, mint amit tanít:
– „Nagyon sokat adott a gyerekeinknek a tudáson kívül. Tanulhattak tőle emberséget, odaadást, türelmet, elfogadást és még sorolhatnám. Mindeközben még – a másik 20 gyermeken kívül – a diabétesszel élő kislányomat is óvtad, vigyáztad és gondoskodtál róla fáradhatatlanul. Nem tudunk elég hálásak lenni. Köszönjük szépen!„
Szakmai tevékenységeire a mai napig jellemző a szakmaszeretet. Hivatástudata példaértékű. Mindig lehet számítani színvonalas nevelő-oktató munkájára. Szeret és tud is párban, csapatban dolgozni. Mindig törekszik az együttműködésre. A tanulók közös érdekeit szem előtt tartva, mindenkori kollégájával egymást segítve végzi feladatait. Megbízható, pozitív gondolkodást közvetít. Munkatársai és a szülők felé is megértéssel fordul, akik ezért tisztelik, szeretik és megbecsülik őt.” méltatta őt közvetlen munkatársa, Meskálné Jónás Ildikó
Szeitlné Mészáros Márta Editet a dunaújvárosi ifjúság több mint három évtizednyi közneveléséért és oktatásáért, kiemelkedő pedagógiai munkásságáért a város közgyűlése Dunaújváros Oktatásügyéért Díjban részesítette.