A zeneiskola nyitott napján
Május végén a Sándor Frigyes zeneiskola nyílt napot tartott, amelyre az első évfolyam diákjai nagy örömmel és várakozással jelentek meg. Először hangszerbemutató koncerten vehettünk részt, amelyen főleg általános iskolás kisdiákok szólaltatták meg hangszereiket. Hallhattunk fuvolát, zongorát, tangóharmonikát, hegedűt, gitárt, klarinétot megszólalni. Majd teremről teremre jártunk és közelről is megismerhettük, sőt megfoghattuk, és mindenhol kipróbálhattuk, megszólaltathattuk ezeket a csodálatos hangszereket. A klarinét hajódudaként, de lágy bársonyos hangként is bemutatkozott. De kipróbálhattuk a trombitát, harsonát, tubát, zongorát és harmonikát is. Nagyon jól éreztük magunkat.
Anyák napja
Nehéz eldönteni, hogy az egyik legszebb ünnepünket otthon, családon belül ünnepeljük-e meg, vagy az iskolában, óvodában közösen, műsort előadva. Nem lehet ebben a kérdésben jól dönteni, mert a meghittség mindegyik lehetőségben benne van. De abban biztosak lehetünk, hogy ha szívvel- lélekkel folyik a készülődés, és a várakozást a szeretet hatja át, akkor megérkeztünk. És a legfontosabb mi is lehetne más, mint érezni a közös meghitt élményt szülő és gyermeke között.
Küldjük szeretettel az első évfolyam képeit, az édesanyák ünnepéről.
A 2.a osztály gofrija egészségesebb lett, mint valaha – és finomabb is!
A 2.a osztály nemcsak tanul, hanem kísérletezik is – méghozzá az egészséges életmóddal! A télen végzett csíráztatós projektjük után most egy újabb izgalmas kérdésre keresték a választ: vajon lehet-e desszertet készíteni úgy, hogy az nemcsak finom, de egészséges is legyen?
A kísérlet terepe ezúttal a kiskonyha volt, az eszköz pedig: egy gofrisütő! Dancs Viktória tanítónő vezetésével a gyerekek közösen készítették el az úgynevezett „egészséges gofrit”, amely már az alapanyagoknál is szakított a klasszikus megoldásokkal. A fehér liszt helyét teljes kiőrlésű liszt vette át, a cukrot pedig mézre cserélték, így a végeredmény nemcsak ízletes, de tápláló is lett. A tetejére pedig igazi különlegesség került: cukormentes, házi lekvár!
A gyerekek örömmel kenték meg a frissen sült gofrikat, miközben a levegőben terjengő illatok próbára tették a türelmüket (és a kollégákét is). De mivel a 2.a nemcsak éhes, hanem szorgalmas osztály is, amíg a következő adag sült, egy hozzá kapcsolódó feladatlapot is kitöltöttek. Így nemcsak a hasuk, hanem az agytekervényeik is dolgoztak.
Az óra jó hangulatban telt, a gyerekek örömmel vettek részt minden részében – az alapanyagok megismerésétől a kóstolásig. A napközis csoport pedig már most izgatottan találgatja, vajon mi lesz a következő egészséges projekt?
Egy biztos: a 2.a bebizonyította, hogy az egészséges táplálkozás nem unalmas – sőt, illatos, finom és csupa móka!
A kihívás napja
Iskolánk május 28-án csatlakozott „A kihívás napja” rendezvénysorozathoz, melynek célja a tanulók figyelmének felhívása a sportra, a közösségi játékokra, az egészséges életmódra. Az eseményen legalább 15 perc aktív testmozgást kellett a gyerekeknek teljesíteniük. Választhattak többek között aerobikot, ugrálókötelezést, hulahoppkarikát, célba lövést, röplabdázást, kidobós játékot és futást a Duna-parton. Szerencsére jó időben sok vidámsággal teljesítettük a kihívást, és reméljük, minél többen megkedvelik, és életük részévé válik a rendszeres testmozgás.
Palánta Zöld Okos Kupa
A versenyre a regisztráció a tavalyihoz képest zökkenőmentesebben ment. Gyakorlottabbak is voltunk. A csapatok gyorsan összeálltak és lelkesen készültek a két online fordulóra. Ezek az iskolának az informatika termében zajlottak 2025. március 20-án és 27-én. Alapvetően a fenntarthatóság jegyében zajlott a verseny. Szerintem nagy előnye volt ennek a versenynek, hogy egyrészt nem használt rengeteg papírt, hanem online történt. Másrészt a számítógép használata erősítette a tanulókban a digitális kompetenciákat, s nem utolsó sorban a színes képek, sokrétű feladatok nem tették unalmassá azok megoldását. Jelentős változás volt a korábbiakhoz képest, hogy csak két online forduló volt és a két forduló összesített pontszáma alapján jutottak a csapatok a regionális fordulóba. A feladatok az előző évihez hasonlóak voltak. Azzal a különbséggel, hogy tartalmazott mesterséges intelligenciával kapcsolatos feladatokat is, ami nem is csoda a mai világban.
Voltak jelfelismerés, számolás, sorba rendezés, melyik az MI által készített vagy a valós kép, igaz – hamis, mondatkiegészítés, párosítós feladatok.
Izgatottan vártuk a továbbjutás kihirdetésének dátumát. Hiába kerestük a csapatok neveit a továbbjutók között, nem találtuk. Így tudomásul vettük, hogy eddig jutottunk most el, és majd jövőre újra próbálkozhatnak a mostani 6-os és 7-es diákjaink nagyobb sikerrel. A gyerekek önbizalma, sikerre való éhsége azonban nem változott. Továbbra is sikeresek a természettudományokban és aktívan részt vesznek a fenntarthatósági programokban.
Csapatok:
7.C-ek Csapatnév: ananászlé
Hajor László
Martyin Ákos Máté
Vainel Vince
7.B-ek Csapatnév: húsgolyók
Boór Milán
Fazekas Ádám
Baksai Balázs
8.A-ok Csapatnév: homokszemcsék
Imre Fanni
Imre Vivien
Majoráni Gréta Korina
8.B-ek Csapatnév: zöldokoskák
Vajai Dávid
Várnagy Erik
Várnagy Valter
Tóth Tibor
felkészítő tanár
Védőnői foglalkozás a 2.a-ban
Iskolánk 2.a osztályában Dávidné Vágó Ildikó, az iskola védőnője tartott dupla foglalkozást az elmúlt héten az egészséges táplálkozás jegyében.
Először a már meglévő ismeretekre támaszkodva ismételték át az első osztályban tanultakat: Mire kell figyelni, hogy egészségesek legyünk? (táplálkozás, mozgás, tisztálkodás, egészséges környezet)
A részletes ismétlés után az érzékszervek fontosságára tértek át, hogy miért fontos a táplálkozásban.
Ezt követően egy mesefilmet néztek meg, A piramis titka címmel, melyet alaposan kielemeztek, megbeszéltek. Szóba került a táplálékpiramis, a víz távozása, pótlása az emberi szervezetben, majd az okostányér segítségével elsajátították a helyes étrendet.
Nem feledkeztek meg az egészségtelen ételekről, italokról sem, azok káros hatásairól és megemlítették a gyümölcsök szénhidráttartalmát is.
Végül igaz-hamis állítások keretében ellenőrizték le a foglalkozáson szerzett tudásukat.
Köszönik szépen Ildikó néni érdekes, izgalmas foglalkozását, melyből rengeteget tanultak!
Bálint Judit
osztályfőnök
Madarak és fák napja alsó tagozaton
Május 10-én ünnepeljük a Madarak és fák napját. A hagyomány már több mint száz éves. Ezen a napon kicsit jobban figyelünk a környezetünkben lévő madarakra, a körülöttünk lévő fákra, bokrokra, növényekre!
Ebből az alkalomból, május 12-én, hétfőn mi is megemlékeztünk a Magyarországon már évek óta megválasztott év madaráról és év fájáról. 2025-ben az Év Madara a böjti réce (Anas querquedula), az Év Fája pedig a korai juhar (Acer platanoides). A gyerekek egy érdekes feladatlapon dolgoztak, melyből megismerhették a fent említett fajokat, és számos szépséges alkotás is készült a témában.
A környezetről angol nyelven
Ökoiskolaként feladatunk a témához kapcsolódó ismeretek angol nyelvű elsajátítása is. Tankönyveinkben mindig jelen van a természet és a természetvédelem, a korcsoportoknak megfelelő szinten. Az idei fenntarthatósági témahéten Pillár Balázs tanár úr angol nyelvű tematikus órákat tartott tanulócsoportjaiban, melynek során egy-egy kapcsolódó témát dolgoztak fel, majd a téma alapvető szókincsét feldolgozva plakátot készítettek a megadott témában. Néhány tanulócsoportban csapatmunkában, míg másokban egyéni munkában készültek el a művek. Jó volt hallani, hogy a gyerekek nagy része környezettudatos, az átbeszélt témakörök pedig nem voltak ismeretlenek számukra. A témák a következők voltak:
2.B: Recycling (újrahasznosítás)
3.A, 3.B: The soil (a talaj)
4.A, 4.B: Endangered animals (veszélyeztetett állatok)
5.B: Renewable energy (megújuló energia)
6.B: Artifical Intelligence (mesterséges intelligencia)
Az elkészült műveket iskolánk nyelvi tantermében helyeztük el, ahol a gyerekek örömmel látták viszont munkáikat.