Állatvédelmi Pedagógus Roadshow
Az országszerte 17 különböző város helyszínein megrendezésre kerülő Állatvédelmi Pedagógus Roadshow 2024 programsorozat egyik állomásának adott otthont 2024. szeptember 13-án a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola. Az Állatvédelmi Témahét országunk legszélesebb körű állatvédelmi szemléletformáló programja. A program célja, hogy inspirációt és gyakorlati segítséget nyújtson az oktatási intézmények részére az állatvédelem fontosságának a tudatosításában és megismertetésében a gyerekek, a fiatalok körében.
A programon jelenléti és online formában résztvevő közel 100 Fejér és Tolna megyei pedagógus Dr. Koska Hedvig állatorvos, az Igazságügyi Minisztérium szakmai vezetőjének, az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvány elnökének előadását hallgathatta meg. A résztvevők megtekinthettek továbbá egy kiállítást is a felelős állattartásról és az állatvédelem alapelveiről. Külön köszönjük, hogy jelenlétével Kalamán Ferencné, A Dunaújvárosi Tankerületi Központ igazgató asszonya is megtisztelte rendezvényünket.
Az állatvédelem pedagógia egy olyan új szemléletmódot kínál az oktatásban, amelynek célja, hogy már korán kialakítsa a gyerekekben az állatok iránti tiszteletre, felelősségteljes viselkedésre és empatikus bánásmódra való készségeket. Az előadás során ismertetésre kerültek az állatvédelem pedagógia alapvető elemei, és ehhez kapcsolódóan az 5 állati szabadságjog is, amelyek a következők:
1.) Éhség és szomjúság nélküli élet: elegendő friss víz és megfelelő minőségű és mennyiségű élelem biztosítása.
2.) Kényelmetlenség nélküli élet: megfelelő környezet (beleértve a búvó- és pihenőhelyet) biztosítása.
3.) Fájdalom, sérülés és betegség nélküli élet: sérüléstől és betegségtől való védelem, illetve szükséges esetén vizsgálat és gyors kezelés.
4.) Jog a normális viselkedés kifejezéséhez: elegendő hely, megfelelő tartásrendszer és az azonos fajú állatok társaságának biztosítása.
5.) Félelem és gyötrelem nélküli élet: a környezet és a bánásmód nem okoz pszichikai szenvedést.
Szintén alapvető fontosságú az állatvédelem pedagógiában átadni a jövő generációk számára „a felelős állattartás 10 pontját”, amelyekre a kiállítás elemei is felhívták a figyelmet:
1.) Felelős döntés (idő, pénz, energia, évtizedek): Gondold át! 10+ éven át tudsz-e gondoskodni róla?
2.) Megfelelő választás: Az életmód és az állat szükségleteinek az összehangolása.
3.) Szeretet: Biztosíts számára szeretetet.
4.) Ivartalanítás: Ivartalaníttasd kedvencedet, megelőzve a betegségeket és a nem kívánt kölyköket!
5.) Mozgás: A megfelelő mozgásmennyiség biztosítása alapvető a háziállat számára nap, mint nap.
6.) Táplálás: Etesd egészségesen! Minőségi, megfelelő mennyiségű táplálékot adj neki, de ne hízlald el! 7.) Állategészségügyi ellátás: Biztosítsd kedvencednek a megfelelő állatorvosi vizsgálatokat, a paraziták elleni védelmet és az oltásokat.
8.) Szocializáció: Már a kezdetektől járj vele kutyaoviba, majd iskolába. Sportoljatok együtt!
9.) Környezet: Biztosíts számára nyugodt, az állat szükségleteinek megfelelő környezetet!
10.) Biztonság: A társállatnak joga van biztonságban éreznie magát. Fontos mások biztonsága is: ha a kedvenced kutya, séták alatt légy körültekintő, legyél tekintettel másokra, kutyásokra és kutya nélküliekre egyaránt!
Az állatvédelem- pedagógia iránt érdeklődő és ezen a területen tenni akaró tanárok és szülők az Állatvédelmi Témahét weboldalán (allatvedelmitemahet.hu) és közösségi média felületein tájékozódhatnak a programok lehetőségeiről és ugyanott számos hasznos és gyakorlati információt és segédanyagokat találnak a témában; tanmenetek és a gyerekek részére oklevelek is letölthetőek.
A 2023/2024-es tanévben szervezett állatbarát programjaink rangos elismeréseként általános iskolánk elnyerte az „Állatbarát Általános Iskola 2024” címet. Amennyiben pedagógusaink és tanulóink az állatvédelem iránti elkötelezettsége és munkája eredményeképpen iskolánknak három egymást követő évben sikerül elnyernie ezt a címet, lehetőség nyílik az intézmény számára az „Örökös Állatbarát” cím megpályázására, amely hosszútávú céljaink egyike.
Ingyenes őszi/téli szünidei étkeztetés 2024
Tisztelt Szülők!
Mellékelten olvashatják az ingyenes őszi szüneti étkezésről szóló tájékoztatót, valamint a szükséges nyilatkozatot.
Erzsébet-tábor, Zánka 2024.
Iskolánk 19 tanulóval vett részt idén a nyári Zánkai Erzsébet-tábor színes programjain. A szokásos vasárnapi indulás és kimerítő vonatozás után a gyerekek a Balatonban hűthették le magukat. A szobák elfoglalása után máris kezdődtek a megnyitó bulik. A hétfői napon a strandolás mellett a sárkányhajózást is kipróbálhatták a gyerekek. Idén nagy szerencsénk volt, mivel az időjárás azt is lehetővé tette, hogy a gyerekek a kikötőn kívül is, a part mentén is evezhettek. Kimerítő gyakorlat volt! Kedden a fák lombjai között tehették próbára a gyerekek erőnlétüket és egyensúlyukat, amikor is egy kalandpályán mehettek végig. Délután a Szélkirálynő katamaránon szelhettük a hullámokat. Szerdán egy olyan programon vehettünk részt, ami nem minden nap adódik a gyerekek számára, ugyanis a szinkronszínészet alapjaival ismerkedhettünk meg nem kisebb művészek segítségével, mind Háda János és Zámbori Soma. Este pedig egy hangulatos tábortűz várta a gyerekeket, ahol közös éneklés és szórakoztató előadások színesítették az éjszakát. Csütörtökön kreatív foglalkozáson készítettek a gyerekek kulcstartót, de volt, aki a gipszfestést próbálta ki. Egy utolsó nagy strandolás után a lányok még trambulinoztak egyet, mielőtt a táborzáró bulira mentünk volna. Az utolsó nap már az utazás jegyében telt. Nagy segítségünkre volt az utazás lerövidítésében Pintérné Dima Irininek, iskolánk SzüSze vezetőjének, hálásan köszönjük!
Szívből ajánljuk az Erzsébet-táborokat továbbra is tanulóinknak, hiszen a jókedv és a nem hétköznapi programok garantáltak, mindezt szinte térítésmentesen.
„Szervusz! Iskola! Itt vagyok!”
Szeptember 2-án reggel 8 órakor tanévnyitó ünnepéllyel kezdődött meg iskolánkban az első tanítási nap. Az intézményvezető asszony néhány pedagógiai célzatú gondolattal köszöntötte a visszatérő tanulókat, bemutatta az újonnan érkező pedagógusokat, majd különös figyelemmel fordult az elsős kisdiákokhoz. Tájékoztatást adott a nyáron megvalósult fejlesztésekről, megköszönte a szülők és a szponzoráló szervezetek támogatását, majd megnyitotta a 2024/2025-ös tanévet. Az ünnepélyes megnyitót a gyerekek műsora színesítette, melyben a nagyobb tanulók nevében Szabó Bálint 5.c osztályos tanuló üdvözölte a kis elsősöket, az énekkar pedig egy kedves dallal elbúcsúztatta a nyarat. A tanévnyitó ünnepély legkedvesebb része kétségkívül az volt, amikor a 40 fős első évfolyamunk felvonult az emelvényre és együtt elszavalták nyugalmazott tanítónk, Kálnay Adél Köszöntő című versét.
Mindenkinek sikeres tanévet kívánunk!
Tankönyvosztás 2024.
In memoriam Horváth Lászlóné 🖤
Horváth Lászlóné, született Kovács Mária 36 éven át volt a Petőfi Sándor Általános Iskola megbecsült technikai munkatársa. Munkáját teljes odaadással és lelkiismeretességgel végezte, emellett a gyerekekkel és a pedagógusokkal is jó viszonyt ápolt. Munkájának színvonala kimagasló volt, és mindig volt egy kedves szava mindenkihez.
Kedves Munkatársunk, tisztelettel emlékezünk Önre! Köszönjük a rendezett tantermeket és a minden nap tisztára varázsolt első emeleti folyosót!
Petőfisek mindenkori közössége
Beszámoló - Napközis Erzsébet tábor 2024
Idei turnusunk témája, fejlesztési célja a környezettudatosság, a természeti értékeink és kulturális örökségeink, a környezetszépítés és a szabadidő fenntartható eltöltése volt. A tábort önismereti foglalkozással nyitottuk és zártuk. A tábor résztvevői több alsós osztályból érkeztek, játékos kereteken belül megismerkedtek egymással, közös tábori szabályokat állítottak fel, amiket egész héten be is tartottak. Közösségépítésre valamennyi programelem lehetőséget adott, különös tekintettel a csapatjátékokra és a könyvtári foglalkozásra. A társasjátékok, a sakk, a sport, a kreatív foglalkozások egyaránt biztosították a tanulói kompetenciák fejlesztését. A program zárásánál megbeszélték a hét élményeit, tapasztalatait.
Minden reggelt testedzéssel indítottak a "táborlakók". Két alkalommal délutáni tornatermi sportfoglalkozáson tudatosították a testmozgás fontosságát. Kipróbálták az új eszközöket: kézilabdával, kosárlabdával, focival, tollassal, pingpongszettel fejlesztették fizikai kompetenciáikat, labdaérzéküket. Csütörtök délelőtt mozgásfejlesztő táncfoglalkozáson vettek részt, ahol ritmusérzékük és térbeli tájékozódási képességük is fejlődött. Az egészséges táplálkozást biztosította a napi négyszeri étkezés, az étkezés előtti kézmosás és az iskolakertben termett gyümölcs leszüretelése és elfogyasztása. Naponta kétszer egy órát töltöttek a szabad levegőn, délelőtt és délután is egy-egy órát.
Az idén Állatbarát Általános Iskola címet nyertünk, ennek jegyében beemeltük az állatvédelem oktatását is tábori programelemeink közé. Állatasszisztált terápiás foglalkozást tartott külső szolgáltató a gyerekeknek, melynek főszereplője egy jól képzett fekete macska volt. A gyerekek boldogan figyelték és követték a tréner utasításait. A környezetszépítés sem maradt el. Tavalyi tábori locsolókannáinkkal megöntözték magaságyásainkat, talicskákban összegyűjtötték a kigyomlált gazt, a komposztálókban elhelyezték a zöldhulladékot. A környezettudatosság jegyében beszélgettek a hulladéktermelésről, a szelektív hulladékgyűjtők céljáról.
A művészeti nevelésről a József Attila Könyvtár Gyermekkönyvtár részlege és az MMK gondoskodott. A gyerekeket elvarázsolta a könyvek, a bábjáték és az állatos népmesék világa. A táncfoglalkozáson betekintést nyertek a néptánc hagyományőrző világába, gyakorolhattak népi játékokat és kipróbálhatták a táncok alaplépéseit. Egy őstermelő segítségével megismerkedtek a levendula származási helyével, történetével, majd kicsi üvegcsékben minden gyermek kézműves gyümölcsteát készített, amit haza is vihetett. A gyerekek kreativitását bizonyítja a heti programok faliújságon történt megörökítése is.
Szerdán csoportunk a közeli arborétumot és állatsimogatót vette célba. A hátizsákokba bepakolták az uzsonnát és személyenként egy-egy kulacs vizet. Feltették az Erzsébet-tábor logóval ellátott sapkákat, hogy megvédje arcukat a napsütéstől, majd felkerekedtek. Az arborétumig oda és vissza könnyű sétával jutottak el a gyerekek. A helyszínen láttak baromfiudvart, újszülött kismalacokat, simogattak juhot, kecskét, etettek nyulakat. Megvizsgálták a helyi ökoszisztémát, azonosították az őshonos fákat. A fák és állatok között, a szabad levegőn töltött délután a szabadidő hasznos és fenntartható eltöltésének bizonyult. A gyerekek kitűnően érezték magukat, kellemesen elfáradva értek vissza az iskolába.
A gyerekek napi négyszeri étkezéséről a Hungast Mecsek Kft gondoskodott. Napi egyszeri meleg ebédet és napi háromszori hideg ételt kaptak, reggelit, tízórait, uzsonnát. Bőséges adag jutott minden gyermeknek, senki sem maradt éhes. A dologi eszközökre fordítható pályázati keretet labdákra, sporteszközökre fordítottuk. A 27 gyermek sportra és egészségre neveléséhez vásároltunk a kicsi kezükhöz és lábukhoz megfelelő méretű kézi-, kosár- és focilabdákat, pingpongkészleteket és meglévő tollasütőkhöz tollaslabdát. A csoportnak minden nap volt alkalma az új eszközöket használni. A játékok természetesen egy hét alatt nem mentek tönkre, hasznát fogják venni a gyerekek a későbbi Erzsébet-táborokban is. Erzsébet-tábor logóval ellátott ruhadarabnak az idén fűzöld sapkát választottunk, ami színben hasonlít iskolai közösségi pólóink színéhez, másrészt állatbarát ökoiskolánk "zöld" aktivitásaihoz is illik. A programelemek is pályázati támogatással valósultak meg: MMK Állatmesék című foglalkozása, őstermelő levendulás kézműves foglalkozása, egyéni vállalkozó mozgásfejlesztő táncfoglalkozása. Ezeken felül látogattak könyvtárt, részt vettek állatasszisztált terápián, voltak arborétumban. A sport, kirándulás, rajz, önismeret, közösségi játék a csoportvezető pedagógusok animációjával valósult meg.
Tisztelettel köszönjük a kötelezettségvállalást a Dunaújvárosi Tankerületi Központnak, továbbá az Erzsébet Alapítványnak, hogy lehetővé tették 27 tanítványunk egyhetes tartalmas táborozását.
Rólunk írták:
https://www.duol.hu/helyi-kozelet/2024/07/cicaterapia-teafukeszites-arboretumi-kalandok-is-vartak-a-petofis-kisdiakokat