Beszámoló - Napközis Erzsébet tábor 2024
Idei turnusunk témája, fejlesztési célja a környezettudatosság, a természeti értékeink és kulturális örökségeink, a környezetszépítés és a szabadidő fenntartható eltöltése volt. A tábort önismereti foglalkozással nyitottuk és zártuk. A tábor résztvevői több alsós osztályból érkeztek, játékos kereteken belül megismerkedtek egymással, közös tábori szabályokat állítottak fel, amiket egész héten be is tartottak. Közösségépítésre valamennyi programelem lehetőséget adott, különös tekintettel a csapatjátékokra és a könyvtári foglalkozásra. A társasjátékok, a sakk, a sport, a kreatív foglalkozások egyaránt biztosították a tanulói kompetenciák fejlesztését. A program zárásánál megbeszélték a hét élményeit, tapasztalatait.
Minden reggelt testedzéssel indítottak a "táborlakók". Két alkalommal délutáni tornatermi sportfoglalkozáson tudatosították a testmozgás fontosságát. Kipróbálták az új eszközöket: kézilabdával, kosárlabdával, focival, tollassal, pingpongszettel fejlesztették fizikai kompetenciáikat, labdaérzéküket. Csütörtök délelőtt mozgásfejlesztő táncfoglalkozáson vettek részt, ahol ritmusérzékük és térbeli tájékozódási képességük is fejlődött. Az egészséges táplálkozást biztosította a napi négyszeri étkezés, az étkezés előtti kézmosás és az iskolakertben termett gyümölcs leszüretelése és elfogyasztása. Naponta kétszer egy órát töltöttek a szabad levegőn, délelőtt és délután is egy-egy órát.
Az idén Állatbarát Általános Iskola címet nyertünk, ennek jegyében beemeltük az állatvédelem oktatását is tábori programelemeink közé. Állatasszisztált terápiás foglalkozást tartott külső szolgáltató a gyerekeknek, melynek főszereplője egy jól képzett fekete macska volt. A gyerekek boldogan figyelték és követték a tréner utasításait. A környezetszépítés sem maradt el. Tavalyi tábori locsolókannáinkkal megöntözték magaságyásainkat, talicskákban összegyűjtötték a kigyomlált gazt, a komposztálókban elhelyezték a zöldhulladékot. A környezettudatosság jegyében beszélgettek a hulladéktermelésről, a szelektív hulladékgyűjtők céljáról.
A művészeti nevelésről a József Attila Könyvtár Gyermekkönyvtár részlege és az MMK gondoskodott. A gyerekeket elvarázsolta a könyvek, a bábjáték és az állatos népmesék világa. A táncfoglalkozáson betekintést nyertek a néptánc hagyományőrző világába, gyakorolhattak népi játékokat és kipróbálhatták a táncok alaplépéseit. Egy őstermelő segítségével megismerkedtek a levendula származási helyével, történetével, majd kicsi üvegcsékben minden gyermek kézműves gyümölcsteát készített, amit haza is vihetett. A gyerekek kreativitását bizonyítja a heti programok faliújságon történt megörökítése is.
Szerdán csoportunk a közeli arborétumot és állatsimogatót vette célba. A hátizsákokba bepakolták az uzsonnát és személyenként egy-egy kulacs vizet. Feltették az Erzsébet-tábor logóval ellátott sapkákat, hogy megvédje arcukat a napsütéstől, majd felkerekedtek. Az arborétumig oda és vissza könnyű sétával jutottak el a gyerekek. A helyszínen láttak baromfiudvart, újszülött kismalacokat, simogattak juhot, kecskét, etettek nyulakat. Megvizsgálták a helyi ökoszisztémát, azonosították az őshonos fákat. A fák és állatok között, a szabad levegőn töltött délután a szabadidő hasznos és fenntartható eltöltésének bizonyult. A gyerekek kitűnően érezték magukat, kellemesen elfáradva értek vissza az iskolába.
A gyerekek napi négyszeri étkezéséről a Hungast Mecsek Kft gondoskodott. Napi egyszeri meleg ebédet és napi háromszori hideg ételt kaptak, reggelit, tízórait, uzsonnát. Bőséges adag jutott minden gyermeknek, senki sem maradt éhes. A dologi eszközökre fordítható pályázati keretet labdákra, sporteszközökre fordítottuk. A 27 gyermek sportra és egészségre neveléséhez vásároltunk a kicsi kezükhöz és lábukhoz megfelelő méretű kézi-, kosár- és focilabdákat, pingpongkészleteket és meglévő tollasütőkhöz tollaslabdát. A csoportnak minden nap volt alkalma az új eszközöket használni. A játékok természetesen egy hét alatt nem mentek tönkre, hasznát fogják venni a gyerekek a későbbi Erzsébet-táborokban is. Erzsébet-tábor logóval ellátott ruhadarabnak az idén fűzöld sapkát választottunk, ami színben hasonlít iskolai közösségi pólóink színéhez, másrészt állatbarát ökoiskolánk "zöld" aktivitásaihoz is illik. A programelemek is pályázati támogatással valósultak meg: MMK Állatmesék című foglalkozása, őstermelő levendulás kézműves foglalkozása, egyéni vállalkozó mozgásfejlesztő táncfoglalkozása. Ezeken felül látogattak könyvtárt, részt vettek állatasszisztált terápián, voltak arborétumban. A sport, kirándulás, rajz, önismeret, közösségi játék a csoportvezető pedagógusok animációjával valósult meg.
Tisztelettel köszönjük a kötelezettségvállalást a Dunaújvárosi Tankerületi Központnak, továbbá az Erzsébet Alapítványnak, hogy lehetővé tették 27 tanítványunk egyhetes tartalmas táborozását.
Rólunk írták:
https://www.duol.hu/helyi-kozelet/2024/07/cicaterapia-teafukeszites-arboretumi-kalandok-is-vartak-a-petofis-kisdiakokat
Tanítót keresünk
Szabadidő fenntartható eltöltése - Kupakfoci
A gombfoci vagy inkább kupakfoci mára már tényleg az iskolánk egyik hagyományává nőtte ki magát. Idén negyedik alkalommal rendeztük meg a „kupakfoci bajnokságot”. Az évek alatt egyre több pályára lett szükség. Idén már 12 pálya állt a gyerekek rendelkezésére. Alapnak a meglévő betont vettük, és egy kis kréta segítségével készen is voltak a pályák. A „focisták” és a labda is kupakokból van. Egy szabály van ebben a játékban. Minden játékosnak a kupak megpöckölésével kell a labdát az ellenfél kapujába juttatni.
Az alsós évfolyam osztályai külön- külön vették birtokba a 12 játékteret, összesen kilenc osztály. A második, harmadik és negyedik évfolyamnak már nem az első élménye volt ezzel a sporttal, nekik már a szabályokat sem kellett elmondani. Élvezték a játékot. Rutinosan vették fel a különböző pozíciót a betonon, hogy a legjobban tudják a kupakokkal a kupaklabdát a kapuba juttatni. Térdeltek, ültek, feküdtek a pálya mellett. Az újonc elsősöknek még okozott egy kis fejtörést, hogy melyik kupakot, és hogyan juttassák be az ellenfél kapujába. Nem mindig sikerült a pöckölést pontosan végrehajtani. A nagyoknak a rutin segített, a kisebbeknek a kitartás hozta meg a sikereket. A gólörömnél volt kacagás, tapsolás és sikítás is, ha csak egy kicsin múlott a gól. Örültek a saját, és a másik sikerének. A lényeg az volt, hogy játszanak egy jót, élvezzék a játékot. Ez teljes mértékben sikerült! A vidám, mosolygós arcok mindig örömmel töltenek el. Ez ösztönöz arra, hogy újra és újra minden évben előpakoljam a szekrényből a kupak focistákat.
Bécs Krisztina tanító
Fordított nap
Iskolánk hagyományához híven, a végzős osztályok – 8.a, 8.b – tanulói az utolsó héten fordított napot tartottak. Az „újdonsült” tanári kar lelkesen készült a keddi órákra. A nyolcadikosok érdekes, játékos, szórakoztató feladatokkal tartották meg az 1-2. tanítási órát az alsó és felső osztályokban. Köszönjük a két osztály együttműködő munkáját, a lelkes tanítási törekvéseket. A fordított nap igazi csapatépítő nap volt, mindannyian várakozással és lelkesedéssel töltötték meg a pillanatokat.
A hónap osztályai - második félév
A tanév második féléve a nyertes osztályok tekintetében változatosra sikerült. A nyertesek maradéktalanul megkapták jutalmukat. Mindenkinek szívből gratulálunk!
Január:
A magyar kultúra napja alkalmából a tanulók fakultatív módon tesztet tölthettek ki, amit szintén pontokkal jutalmaztunk. Ebben az 5.a és a 6.b osztály élen járt. Molnár Csenge 6.b osztályos tanuló jóvoltából osztálya 20 ponttal gazdagodott miután a tankerületi informatika versenyt megnyerte. A hónapban a legtöbb dicséretet szerző osztály szintén az 5.a és 6.b volt fej-fej mellett, míg a legkevesebb mínuszt már csak az 5.a osztály könyvelhette el. A hónap dobogósai:
1.hely 6.b 744p
2.hely 5.a 727p
3.hely 5.b 692p
Február:
A megszokott mínusz pontok és dicséretek mellett februárban a farsang, a Valentin-nap illetve a különböző versenyek befolyásolták az eredményeket. Tanulóink megyei angol versenyen illetve sakk versenyen szereztek nagyon szép eredményeket. A hetedik évfolyam minden területen érintett volt, így a dobogó végül a következőképp alakult:
1.hely 7.a 849p
2.hely 7.b 760p
3.hely 8.a 758p
Március:
Márciusban a Gála, illetve szintén a versenyek jelentettek plusz pontokat. Több hetedikes csapat indult ZöldOkos Kupán, illetve minden évfolyamot érintve a házi matematika, valamint rajz verseny eredményeivel gyarapították tanulóink osztályuk pontjait. A hónap osztálya mindemellett rendkívül kevés mínuszt (hiányt, beírást) szerzett, így hosszú idő után a nyertes a 7.b osztály lett.
1.hely 7.b 828p
2.hely 6.b 822p
3.hely 5.a 804p
Április:
Áprilisban is akadt plusz lehetőség, mégpedig a Fenntarthatósági Témahét kihívásai, valamint a házi szépíró versenyen való részvétel, illetve helyezés is plusz pontot jelentett.
1.hely 6.b 818p
2.hely 5.a 806p
3.hely 7.a 788p
Május:
Májusban elsősorban a naplóbejegyzések döntöttek. De a hónapban zajlott le a papírgyűjtés, az ahhoz kapcsolódó, valamint a rengeteg összegyűjtött elem rendezése során nyújtott segítség. A legtöbb papírt begyűjtő felsős osztály jutalma duplán számított osztálypont volt. Így a hónapot a 8.b osztály zárta első helyen.
1.hely 8.b 728p
2.hely 5.a 725p
3.hely 6.b 699p
A 2023/2024-es tanév „Év osztálya” címét a következő tanév elején hirdetjük ki.
Gyereknap - diákolimpia
Diákolimpia
Van néhány nap az iskolában, amely nem a padban való tanulásról szól, hanem az élményeken alapuló tapasztalatszerzésről. Iskolánkban május 19-én tartottuk meg DÖK napunkat, amelynek témája az ókori olimpia lett. Elsőként Kovács István tartott előadást a gyerekeknek, aki többek között tagja volt a pekingi olimpiai játékok magyar fáklyaváltójának. Népszerűsítette az olimpiai eszmét és sok-sok érdekességet mesélt el az olimpiákkal kapcsolatban. A következő program a kajak kenu sportág népszerűsítése volt. Láttak, és bele is szállhattak a vállalkozó kedvűek egy hajóba, majd jelképesen lefutottuk a tiszteletkört az olimpiai lánggal az iskola udvarán. Ezt követően az osztályok az olimpiával kapcsolatos elméleti tudásukat bővítették, mindenki a saját tudásának megfelelően. Végül a nebulók osztályonként vettek részt az olimpiai játékokon, ahol ugrálókötelezésben, zsámolyra dobásban, kötélhúzásban, kapura rúgásban, célra dobásban, olimpiai totóban, gyöngyfűzésben kirakóban és távolugrásban mérhették össze tudásukat. A felsősök kilenc számban mérhették össze tudásukat a diákok. Tollaslabda, asztalitenisz, sakk, origami, célba rúgás, röplabda, gladiátor és szellemi olimpia. A versenyszámok után iskolánk közössége előtt díjátadót tartottunk. Dobogóra állhatott az egyes próbák 1-3 helyezettjei. Iskolánk logójával ellátott érmet kaptak, amit büszkén viseltek. Ezek után az ókori olimpiákról kaptak ismeretek az osztályok, kiegészítve érdekességekkel az újkori olimpiákról is. A program fantasztikus hangulatban telt, diákjaink elmondása szerint az egyik legjobb nap volt a tanévben.
Rajzverseny - A levegő élővilága
Tavasszal iskolánk felső tagozatos tanulói számára rajzversenyt hirdettünk „A levegő élővilága” címmel. Számos szebbnél szebb alkotás született elsősorban 5. és 6. évfolyamon. De a hetedikesek sem tétlenkedtek. A gyerekek rajzolhattak bármit, illetve bármiről, ami nekik a levegő élővilágát jelenti. Közösen megnéztük az év lepkéjét és év madarát; a legtöbben e kettő állat közül választottak. Akadt azért olyan kis művész is, aki nemcsak technikailag, de kreativitásban is kiemelkedett, sőt térbeli munkák is születtek. Végül három kategóriában díjaztuk a résztvevőket évfolyamonként, gyakran holtversenyben is akár:
5. évfolyam:
1.hely: Kácsuk Alexandra 5.b
2.hely: Garbacz Máté 5.a
3.hely: Molnár Jázmin 5.a, Kiss Fruzsina, 5.b
6. évfolyam:
1.hely: Bagi Nóra 6.c
2.hely: Vainel Vince 6.c, Priskin Izabella 6.b
3.hely: Karczub Mia 6.b, Ősz Csenge 6.c
7. évfolyam:
1.hely: Kerti Lilla 7.b, Imre Vivien 7.a
Kiemelkedtek még: Iván-Zámbori Liliána 7.a, Tóth Alexandra 7.b, Orosz Előd 7.b
Szépíró verseny - méhek
Hagyományainkhoz híven a 2023/2024-es tanévben is megrendezésre került a Szépíró Verseny iskolánkban alsó és felső tagozaton egyaránt. Lelkes kis tanítványaink a gyöngybetűiket és kitartásukat mérhették össze a verseny során.
A verseny témáját az idén is ÖKO tudatosan választottuk, így a méhekere esett a választásunk. Az alsó tagozaton 24 tanuló, a felső tagozaton pedig 32 kisdiák vett részt. Oly sok remek munkát, gyönyörű sorokat alkottak a gyerekek, hogy a bírálóbizottságnak roppantul nehéz dolga volt a dobogósok kiválasztásában. A bírálásban és a verseny lebonyolításában részt vettek: Juhász- Számely Szandra, Meskálné Jónás Ildikó, Szeitlné Mészáros Márta, Czimmer Éva, Kövesi Edit pedagógusok.
Nyerteseink:
2. évfolyam:
I. helyezett: Szabó Benedek 2.a
II. helyezett: Házlinger Barbara2.a
III. helyezett: Rauf Emília 2.a, Fecskó Dorina Nikol 2.b
3. évfolyam:
I. helyezett: Bereczki Ditta 3.a
II. helyezett: Vadász Jázmin 3.b,
III. helyezett: Oravecz Renáta ,3.b, Kiss Máté 3.a
4. évfolyam:
I. helyezett: Oszlányi Lilla 4.a
II. helyezett: Tóth Laura 4.a,
III. helyezett: Fecskó Ramóna 4.b, Turi Vivien 4.b
5. évfolyam:
I. helyezett: Gilányi Eliza 5/a, Nagy Norbert 5/a,
II. helyezett: Kiss Balázs 5/a, Kecskés Viktória 5/a,
III. helyezett: Gál Zoé 3/ b, Sóti Renáta 5/B
Különdíj: Nagy Jázmin
6. évfolyam:
I. helyezett: Fellegi Zsombor 6/b,
II. helyezett: Vainel Vince 6/C
III. helyezett: Priskin Izabella 6/B, Romsics Regina 6/B,
7. évfolyam:
I. helyezett: Juhász Sztella 7/a, Várnagy Kitti 7/b
II. helyezett: Várnagy Valter 7/b,
III. helyezett: Tóth Alexandra 7/B,
8. évfolyamon:
I. helyezett: Szilágyi Dorottya és Badi Léna 8/a osztályos tanulók.
Szívből gratulálunk és minden diákot visszavárunk a következő versenyünkre! A program szervezője Juhász - Számely Szandra volt. Ezúton is köszönöm a kollégák segítő munkáját.