Az állatvédelem pedagógiai napja
Az Állatvédelmi Oktatásért Alapítvány kezdeményezésére 2025-ben először ünnepeltük az Állatvédelem-pedagógia napját március 10-én. Osztályaink állatbarát üzeneteket hagytak parkokban, buszmegállókban a város különböző pontjain. Összesen 18 üzenetben hívtuk fel a járókelők figyelmét az állatok védelmének és szeretetének fontosságára. Ha Te / Ön megtalált egyet közülük, kérjük, töltse fel az arról készült fényképet az ’Állatvédelem-pedagógiai üzenetek’ Facebook csoportban vagy ossza meg velünk itt kommentben. Köszönjük!
Magyar Állatvédelmi Törvény, (1998. XXVIII. tv.) Állatok védelméről és kíméletéről:
„Az állatok érezni, szenvedni és örülni képes élőlények, tiszteletben tartásuk, jó közérzetük biztosítása minden ember erkölcsi kötelessége."
Talaj a talpad alatt
A Magyar Talajtani Társaság március 21-re hirdetett országos figyelemfelkeltő kampánynapot Talaj a talpad alatt címmel. A rendezvény célja az volt, hogy felhívja a figyelmet egyik legfontosabb természeti erőforrásunk és nemzeti kincsünk, a termőtalaj állapotára és fontosságára, a talajdegradáció jelentette komplex, a földrész és a bolygó lakosságát érintő problémákra. A Társaság talajtanos szakemberei a kampányba bekapcsolódó helyszíneken talajszelvényt ástak ki, és azokat az ország különböző pontjain délelőtt 10 órától bemutatták, leírták, meséltek a talajról, annak működéséről, és természetesen válaszoltak a megjelentek kérdéseire.
Iskolánk kíváncsian jelentkezett az országos kampányba, vajon a talaj mit mond majd el magáról. Az intézmény hátsó udvarán Gölöncsér Gábor karbantartó és Szabó Marcell 7.b osztályos tanuló 150 cm mély és 60 cm széles talajszelvényt ásott ki a mérések elvégzéséhez. A talajvizsgálatot az 5.a osztály természettudomány órán Csizmadia György talajszakértő iránymutatásai alapján derekasan teljesítette. A tanulók mértek, kutattak, földlabdát gyúrtak, agyagos földet morzsoltak, sósavval földet pezsegtettek, még löszbabát is találtak, amit belülről megvizsgáltak. Megállapították, hogy a talaj felső rétegében kevés a humusz és, hogy a kiásott föld lúgos, kis mértékben agyagos. A gyerekek nagy lelkesedéssel hallgatták a talajszakértő úr ismeretterjesztő előadását a termőtalaj rétegeiről, struktúrájúról és hasznosításáról, továbbá örömmel kapcsolódtak be a vizsgálatokba. Bónuszként a szelvény visszatemetésénél a talaj egyik lakójával, a földigilisztával is találkoztunk. Miután jól szemügyre vettük, sértetlenül visszaengedtük a meglazított földbe.
Köszönjük Csizmadia úrnak a tantermen kívüli informatív tanórát. Köszönjük, hogy az ismeretanyagot élményszerűen átadta, hogy szakembertől kaphattunk mi laikusok olyan információt a talajról, ami ráirányítja a figyelmet annak fontosságára.
2025/2026-os elsős beiskolázás - Robotika
Szeretettel várjuk az érdeklődőket!
Kréta IFM nap - új lehetőség az online nyelvtanulásra
Iskolánk meghívást kapott az I. Országos Kréta IFM napra, a Digitális Témahét egyik programjára, így a mai napon az 5.B osztály vett részt egy on-line bemutatón, ahol a gyerekek megismerkedhettek a Xeropan nevű nyelvtanulási felülettel, ami a tanulói Kréta-hozzáférésen keresztül bárki számára elérhető, egyúttal biztatjuk is tanulóinkat, hogy otthon is bátran haladjanak a felületen, ahogy azt már korábban más hasonló platform esetén is tettük. Akinek netán nincsen tanulói hozzáférése, osztályfőnökétől tud kérni.
Iskolánk nagy hangsúlyt fektet a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztésére, melyben nagy segítségünkre van idegen nyelvi laptop termünk és az RRF 1.2.1 projektben oktatási célra igényelt eszközparkunk.
A víz világnapja
1993 óta minden évben a nélkülözhetetlen édesvízkészleteink védelmére hívjuk fel a figyelmet. Ez a fontos nap arra emlékeztet bennünket, hogy a víz mennyire fontos és értékes az életünkben. Rávilágít arra, hogy minden egyes cseppje számít és érdemes odafigyelnünk rá az életünk során. Iskolánk nagy hangsúlyt fektet abba, hogy tudatosítsa a tanulókban a környezetünk, természeti kincseink megóvását, ezért különböző programokat szervez ennek érdekében.
Alsó tagozaton a 3.b osztály által bemutatott színes előadás látta el ezt a feladatot. Nagy lelkesedéssel készültek és adták elő a gyerekek a produkciójukat. Felsorolták a takarékos vízhasználat lehetőségeit, majd Tamás Éva Játéktárából a Kell a víz című dalt énekelték el mozgásos elemekkel megfűszerezve. A nézőközönség áhítattal hallgatta a fülbemászó dallamokat, figyelte a színes mozdulatokat és a refrén által sokszor ismételt „Víz nélkül nincs élet a Földön!” mondattal garantáltan elmélyült és célt ért az előadás.
A felső tagozatosok tesztet töltöttek ki, melynek középpontjában a Duna állt, igaz-hamis állításokat vizsgáltak, játékos matematikai feladatokat oldottak meg a vízzel kapcsolatban, elbújtatott folyókat kerestek a mondatokban és „vizes” népdalokkal ismerkedtek. A 7. évfolyam tanulóinak Barsi Dénes tartott interaktív előadást, aki település vízgazdálkodás és vízépítés végzettségével igazán hiteles képet tudott adni többek között a víz értékéről, az édesvíz forrásaival kapcsolatos problémákról, a vízhiányról, a vízszennyezésről. Bízunk benne, hogy sikerült a tanulók figyelmét felhívni a víz fontosságára!
A Happy-hét keretében rekordkísérlettel hívta fel közösségünk a figyelmet a vízivás fontosságára. Összesen 281 tanuló - alsós és felsős együtt - koccintott és ivott egyszerre vízzel teli kulacsából iskolánk udvarán. A jegyzőkönyvet Czimmer Éva igazgatóhelyettes rögzítette és a bizottságnak elküldte bízva abban, hogy az országos létszámkísérletben magasan végez iskolánk.
Cziger Mónika és Milekné Pekkel Szilvia
Digitális kultúra verseny
2025. március 20-án rendezte meg a BIROK Szabó Magda Tagintézménye a hagyományos Word-Excel versenyét. A megmérettetésre a dunaújvárosi tankerülethez tartozó 7. és 8. évfolyamos diákokat várták. Iskolánkat Fellegi Zsombor (7.b) és Timoska László (8.b) tanulók képviselték.
A gyerekeknek egy komplex, 3 részből álló feladatsort kellett megoldaniuk. Először a Word szövegszerkesztő segítségével megadott utasítások szerint kellett szöveget formázni, képeket beszúrni. Minden egyes beállításért pontot kaptak a versenyzők. A második részben az Excel tudásukról adhattak számot a versenyzők. Nemcsak gépelniük és formázniuk kellett a tanulóknak, de komoly függvényekkel, képletekkel kellett számolniuk. A kiszámolt adatokat diagrammban is meg kellett jeleníteniük.
A diákoknak a 60 perc alatt folyamatosan összpontosítani kellett, mert az apró figyelmetlenségek is pontlevonással jártak. Talán a legnagyobb kihívást az idő rövidsége jelentette mindenki számára.
A kitartó munka után a gyerekek mosolyogva és felszabadultan várták az eredményhirdetést, ahol a zsűri évfolyamonként értékelte a versenyzőket, de senki sem ment haza üres kézzel.
Óriási öröm számunkra, hogy Zsombor 3. helyezést ért el a hetedik évfolyamosok közül, és Laci is csak fél ponttal maradt le a dobogóról.
Nagyon büszke vagyok mindkét versenyzőre, mert lelkiismeretesen felkészültek a megmérettetésre.
Szívből gratulálunk a szép eredményhez!
Milekné Pekkel Szilvia
Február hónap osztálya
A hónap meghatározó programja a farsang volt, így az szervező osztályok tetemes pontszámot szerezhettek munkájukért. Az eseményt a három hetedik osztály készítette elő, illetve vezényelte le teljes mértékben. Emellett a 7.b az idei év Valentin-napi programjait valósította meg.
A hónapban a legkevesebb hiányt a 7.b és a 8.b osztály holtversenyben, a legtöbb dicséretet a 7.b
osztály szerezte.
Az első hat helyezett sorrendje pontszámaikkal a következő:
1. 7.b 847 p
2. 7.c 763 p
3. 7.a 748 p
4. 5.a 728 p
5. 6.a 719 p
6. 8.b 713 p
Gratulálunk nekik!
Házi rajzverseny
A Petőfi hét programjához kapcsolódóan iskolánk mind alsó-, mind felső tagozaton házi rajzversenyt hirdetett, melynek eredményhirdetését március 13-án tartottuk. A témaválasztást iskolánk öko-tudatos szemlélete határozta meg, így az idén a „Talaj élővilága” címmel került meghirdetésre. Számtalan szebbnél-szebb, illetve igen kreatív alkotás érkezett be. A döntés nem is volt egyszerű.
A helyezettek pedig a következők:
1-2. osztály:
1. hely Fekete Szonja 1.b
2. hely Fábián Roland 1.b
3. hely Petrovics Míra 1.a
3-4. osztály:
1. hely Molnár Nimród 3.a
2. hely Darabos Alíz 3.a
3. hely Csányi Leila 4.b
5-6. osztály:
1. hely Gémes Viktória 5.a
2. hely Kovács Fanni 6.a
3. hely Ponyist Panna 5.b
7-8. osztály:
1. hely Imre Fanni 8.a
2. hely Imre Vivien 8.a
3. hely Kovács Emma Karina 8.a
Különdíj:
Supola Alexandra 5.b
Petrovics Amanda 6.b
Bagi Nóra 7.c
Faragó Kitti 7.c
Országos történelem verseny 7. évfolyam
Idén is megrendezésre került az Eötvös Loránd Tudományegyetem Savaria Regionális Pedagógiai Szolgáltató és Kutató Központ országra kiterjedő történelem versenye, melyet 7-8. évfolyamosok számára hirdettek meg. Iskolánkat Szűcs Dávid Bálint 7.a osztályos tanuló képviselte, aki az első, iskolai fordulóból kiemelkedő teljesítményével jutott tovább a megyei fordulóba, mely 2025. február 11-én került megrendezésre. Téma a Római Birodalomtól a reneszánszkori Magyarországig terjedt. Dáviddal együtt mindösszesen nyolc, történelmet szerető diák képviselhette megyénket a Székesfehérvári Teleki Blanka Gimnázium és Általános Iskola által megrendezett középdöntőben. Büszkék vagyunk Dávidra, akire jövőre is számítunk!
Mészáros Tamás felkészítő pedagógus