Világ Legnagyobb Tanórája – Az egyenlőtlenségek csökkentése
Ötödik alkalommal vettünk részt a Világ Legnagyobb Tanórája című világméretű oktatási projektben október 2-6. között. Az idei projekthét kiemelt témája a 10. globális cél elérése, az egyenlőtlenségek csökkentése. Iskolánk elkötelezett a szemléletformálásban, érzékenyítő neveléssel-oktatással, színes programokkal és az épület kialakításával is tesz a tanulók és a társadalom egyenlőségéért, a különbözőségek elfogadásáért.
A különleges bánásmódot igénylő, az eltérő népcsoporthoz, kultúrához tartozó, a szociális hátrányból induló gyermekek befogadása és elfogadása mindennapi célunk. Igyekszünk megteremteni az együttélés általános feltételeit, talán még egy kicsivel többet is. Az épület földszintje akadálymentesített. Kerekesszékek közlekedéséhez alkalmasak az ajtók, van mozgássérültek számára kialakított mosdó, a folyosókon taktilis és vizuális információkat tartalmazó burkolati jelzés segíti a látássérültek közlekedését. Az alagsorban öt helyiségből álló fejlesztő centrumot alakítottunk ki, mely értelmi, logopédiai, mozgás és komplex gyógypedagógiai fejlesztésre egyaránt alkalmas. Saját gyógypedagógust és pszichopedagógust alkalmazunk, utazó szomatopedagógust és szociális segítő munkatársat fogadunk. Aktív kapcsolatot tartunk fenn a szakszolgálatokkal, a helyi gyermekjóléti szolgálattal, a helyi idősek otthonával és a Jószolgálati Otthonnal. Rendszeresen adunk karácsonyi műsort az idősotthon lakóinak. Öt alkalommal szerveztünk fogyatékosságokat ismertető esélyórát. A RSZTOP „Alapvető fogyasztási cikkek biztosítása szegény gyermekes családok számára” című projekt keretében rászoruló tanítványaink térítésmentes taneszköz csomagban részesülnek. A ballagási ünnepségen évente odaítéljük az „Év segítője” alapítványi díjat egy olyan tanulónak, aki szemléletformáló tevékenységünket nagymértékben támogatta, egy vagy több társa egyenlőtlenségének csökkentéséért többször megnyilvánult.
A múlt héten számos osztályban megtekintettük a Világ Legnagyobb Tanórája nyitórendezvényét. Tanítványaink megrökönyödve szembesültek azzal, mennyire más körülmények között élnek és tanulnak a fejlődő országok gyermekei. A tanóra hatására talán jobban megbecsülik majd azokat a feltételeket, kényelmet, amit itt Magyarországon, a szüleik, az iskola és a társadalom képes nyújtani nekik. Tartottunk saját tanórákat az idősek támogatása, valamint a fogyatékosságok elfogadása témakörökben. Figyelemfelhívó kiállítást szerveztünk az aulában. Projekthetünk legérdekesebb és legtöbb tanulót megmozgató kezdeményezése az egyenlőségspirál építése volt. Az osztályok vadgesztenyét, köveket, kavicsokat gyűjtöttek, amit aztán temperával megfestettek, néhányan színes papírba csomagoltak, majd ráírták monogramjukat vagy kedvenc jelüket. A színes köveket az udvari szünetben kihozták az udvarba és elhelyezték iskolánk végtelenített egyenlőség vonalába. Szívmelengető látvány lett a végeredmény! Több mit 300 színes, monogramos kavics került közösségünk spirális életvonalába. Csodálatos érzés látni és megélni azt, hogy iskolánk ilyen sok gyermeke, tanulója ért egyet az egyenlőtlenségek csökkentével. Azt gondoljuk, hogy a szülő és az iskola közös nevelésével jó úton haladunk, ők biztos, hogy a társadalom és családjuk problémáira érzékeny felnőttek lesznek.
Arad- október 6.
Iskolánkban október 6. reggelén az aradi vértanúkra emlékeztünk. Arra a 13 magyar honvédtisztre, akiket az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverése után - az abban játszott szerepük miatt - kivégeztek. A 6.c osztály tanulói rádiós műsorral és faliújsággal segítettek bennünket az emlékezésben. A tanulókat felkészítette Juhász-Számely Szandra osztályfőnök.
Témanap - Európai Diáksport Napja
Iskolánk szeptember 29-én idén is csatlakozott az Európai diáksport napjához. Ennek a napnak a célja, hogy segítse a tanulókat elindulni az egész életen át tartó testmozgás és egészség felé vezető úton. Megtettünk 2023 métert futással, ugráltunk, táncoltunk, célba dobtunk, hisz minden mozgás számít. Voltak csapatos feladatok, amiben megtanulhattuk, milyen a csapatmunka, milyen egymásért küzdeni. Az egyéni gyakorlatoknál a gyerekeknek csak saját magunkat kellett leküzdeni. A programok több helyszínen zajlottak a nap folyamán és az iskola minden tanulója részt vett. A feladatok lebonyolításában a pedagógusokon kívül a 6.a osztály tanulói segítettek.
Témanapunk része volt a Diákév megnyitója is, ahol az idei diákönkormányzati képviselők bemutatkoztak. A nap záró programja volt az Akadályverseny. A felső tagozat, iskolánk hagyományaihoz híven, az osztályfőnök kíséretében, levonult a Duna-partra, ahol a 8.A és 8.B osztály tanulói által megszervezett és megvalósított akadálypályán kellett az osztályoknak minél jobban szerepelni. A felsős verseny eredménye beszámít a „Hónap osztálya” versenybe! Az alsósok akadályversenyét a tanítók és a pedagógiai munkát segítők szervezték. A kicsik között nem volt verseny, de ők is jól szórakoztak, a témanapon vidáman játszottak, sportoltak. A kellemes napos idő hozzájárult a programok sikeréhez. Jó hangulatú, remek délelőtti napon vehettek részt tanulóink.
Köszönjük a szervezést a 6.a-nak, a két nyolcadik osztálynak, a tanítóknak és a testnevelőknek.
A felsős akadályverseny eredményei:
1. hely: 7.a osztály - 118,5 pont
2. hely: 7.b osztály - 115 pont
3. hely: 6.b osztály - 111 pont
4. hely: 5.a osztály és 5.b osztály - 104 pont
6. hely: 6.c osztály - 103,5 pont
7. hely: 6.a osztály - 85,5 pont
A népmese napja az alsó tagozaton
A Magyar Olvasástársaság még 2005. tavaszán felhívással fordult mindazokhoz, akiknek fontos a népmesék fennmaradása és a mesékben élő bölcsesség tovább adományozása, hogy csatlakozzon ahhoz a kezdeményezéshez, amely szerint szeptember 30. - Benedek Elek születésnapja- legyen a népmese napja.
Az alsó tagozaton ezért az idén is megkülönböztetett figyelmet kapott ez a nap. Az osztályokban beszélgettek arról, hogy ki, miért szereti a meséket, mit tanulhatnak belőle. Felidézték azt is, hogyan keletkeztek a népmesék.
Mindenki máshogyan ünnepelt. Mint a mesékben a mesehősök, az alsósok is próbatételeket tettek ezen a napon. Voltak, akik a Magyar Népmesék sorozatból néztek meg egy-egy mesefilmet vagy olvastak el egy-egy mesét. Színeztek, rajzoltak a népmesékről.
Játékos feladatokat, érdekes rejtvényeket oldottak meg a tanulók. Az olvasás füzetekben gyűjtöttek adatokat Benedek Elekről és a népmesékről. Így az osztályprogramok során nőtt a tanulók olvasási kedve. A csapat és páros munkával pedig jókedvűen, élményekkel gazdagodva még a közösségek összefonódása is erősödött.
Több osztály ment el az MMK Népmesepontjára, ahol egy szórakoztató és tanulságos foglalkozáson vettek részt. Dramatikus szerepjátékkal több tanuló is belebújhatott egy-egy mesehős szerepébe.
A népmesék lehetőséget adtak a gyermekeknek, hogy megfigyeljék: a jónak és rossznak, a pozitív és negatív hősöknek meséről mesére megújuló harcát és megnyugodva tapasztalták meg a diákok, hogy az igazság mindig győzedelmeskedik.
Tartalmas és élményteli foglalkozásokban volt részük a gyerekeknek, mert a népmesékben kifejeződik az igazságba vetett hit, a játékosság, a csoda öröme, a kaland szeretete.
Meskálné Jónás Ildikó - munkaközösség-vezető
Heroes of the Future – A jövő hősei
Iskolánk egy csoportja, 40 ifjú hőse kapott lehetőséget a Planet Budapest 2023 Fenntarthatósági Expó és Élményprogram iskolásokat megszólító edukációs rendezvényein. Az élményprogram a HUNGEXPO Budapest Kongresszusi és Kiállítási Központban került megrendezésre szeptember utolsó hetében. A gyerekek számára a nap legizgalmasabb része a D pavilon Heroes of the Future interaktív programja volt, ami egy profi szabadulószoba és filmélmény egyben. Ifjú hőseink egy élő videójáték szereplőivé váltak, ahol ismert színészek - mint például Bánki Gergely - segítségével és izgalmas próbatételek teljesítésével tapasztalhatták meg, hogyan formálja az együttműködés a jövőt.
A Földet elpusztítani kívánó megjósolt katasztrófa elhárítása után a második állomáson tanítványaink hősiesen megbirkóztak számos elektromos jármű vezetésével is. A kartonból épült fenntartható Mobilvárosban Segway, MonsteRoller, Gokart, Hoverboard, és különböző nagyságú elektromos rollerekkel füstmentesen és a KRESZ szabályait betartva közlekedtek.
Az élménynap harmadik állomása a Your Planet szórakoztató, informatív és elgondolkodtató kiállításának megtekintése volt a B pavilonban. A gyerekek látványos installációk segítségével tapasztalhatták és érthették meg, hogy mit jelent a fenntarthatóság, mit tehetnek egyénileg és közösen, hogy élhetőbb bolygót hagyjunk hátra a jövőnek. Interaktív játékok és a virtuális valóság eszközeivel merülhettek el a témában. Valamennyi résztvevő gyermek vállalást tett, mely vállaláshoz hűen egyénileg fog tenni, cselekedni a jövőben: áramtakarékosság, víztakarékosság, kulacs használata, sport, ismeretterjesztés, hulladék szelektálása, egészséges táplálkozás, húsmentes nap.
A gyerekek bátorságukért és hősiességükért a szervezőktől kis ajándékcsomagban részesültek: hátizsák, hideg élelem, virágmagok. Az élménynapra oda vissza fenntartható tömegközlekedési eszközzel, vonattal és metróval utaztunk. Vonatjegyünk tanúsága szerint utazásunk széndioxid megtakarítása 10,48 kg volt egy azonos távú autós utazáshoz képest.
Az élménynapra a pályázatot Árvai Gyöngyi intézményvezető nyújtotta be. A nap megszervezésében két pedagógus segédkezett: Czimmer Éva igazgató-helyettes és Szombat Katalin osztályfőnök.
Csodálatos nap volt. A Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítványnak hálásan köszönjük a lehetőséget!
Az élelmiszerpazarlás ellen!
Iskolánk egyik idei vállalása az élelmiszer hulladék csökkentése, mérséklése. Vállalásunk teljesítésében a Hungast Csoport Kft, iskolánk menza szolgáltatója élelmiszermentő kezdeményezésével támogat bennünket. Ettől a héttől kipróbálhatjuk a szabadszedéses ebédeltetési módszert, vagyis az iskolai meleg ebéd svédasztalos tálalását.
A heti rendszerességű húsmentes szolgáltatási napokat pénteki tanítási napokon már korábban elkezdtük, azóta jól bevált, kiválóan működik. Most azon a sor, hogy megtanítsuk a gyereknek, hogy egyszerre csak annyit szedjenek maguknak, amennyit meg is tudnak enni. Szedjenek elsőre keveset, és inkább álljanak sorba kétszer, ha az első szedés kevésnek bizonyult! Az ebédet igény szerinti sorrendben fogyaszthatják a tanulók és akkora mennyiséget ehetnek belőle, amekkorát csak akarnak.
Célunk, hogy mindenki úgy lakjon jól, hogy az étkezés végén ne legyen maradék étel a tányérokon.
Az új módszer elsajátításával és a gyerekek edukációjával iskolánk és a szolgáltató közös erővel, közös felelősséggel képes fellépni az élelmiszerpazarlás ellen.
Rólunk írták:
https://www.duol.hu/helyi-kozelet/2023/09/annyit-szedhetnek-a-diakok-amennyit-meg-is-esznek
Európai Mobilitási hét
Iskolánk részt vett az Európai Mobilitási Hét települési „Takarékoskodj az energiával” című rendezvényein szeptember 18-22 között. Tettük ezt azért, mert egyet értünk a hét profiljával, miszerint a társadalom környezettudatos szemléletét erősíteni szükséges. A gyerekek érzékenyítése a fenntartható és élhető város igényére változatos csatornákon keresztül valósítható csak meg. Jó alkalmat adott most a érzékenyítésre a városlakókat és intézményeket megszólító felhívás.
Hétfőn, a Klímavédelmi akciónapon 7.a osztályunk vett részt, ahol klímavédelem témakörben interaktív játékok, kreatív állomások, bemutatók, kísérletek várták az érdeklődőket. Kedden, a Hivatali Zöld naphoz 7.b osztályunk csatlakozott, ahol a légszennyezés, zaj elleni védelem, vízminőség vizsgálat volt a téma, illetve a „zöld” munkához szükséges eszközök bemutatására, kipróbálására került sor. Szerdán a napközis tanulók városunk biológiai sokféleségével ismerkedtek, rövid ismeretterjesztő előadás után botanikai sétát tettek az autómentes zöldövezetben. A csütörtökre szervezett Tiszta terek, tiszta utcák programban valamennyi osztályunk részt vett. A hatodik évfolyam az iskola környékét tisztította meg az eldobált szeméttől, majd saját tantermét, környezetét minden osztály rendbe tette, az iskolakertet frissítette. Pénteken negyedikeseink az Autómentes nap programjaira látogattak el, ahol ügyességi és kreatív állomáson is szereztek ismereteket, VR szemüvegben szemlélték a környezet- és egészségkárosító körülményeket.
Köszönjük szépen a meghívást!