Angliai utazás - fontos frissítés, még van lehetőség csatlakozni a héten!
Kedves Szülők!
Javában szervezzük angliai tanulmányi utunkat, és mivel alapvető változás történt a programban, így még egyszer megszólítjuk önöket, elsősorban a hetedik, nyolcadik évfolyam tanulóit.
A ki- és beutazás nem autóbusszal, hanem repülővel fog történni. Az utazás időpontja így 2022. június 26 – 30. A program részleteivel kapcsolatban keressék Pillár Balázs tanár urat a Krétán keresztül, legkésőbb április 27. szerda 18:00 óráig.
Alsós remekművek
Számtalan remekbe szabott alkotás születik alsós tanítványaink szorgos keze munkájaként. Ebből szeretnénk tavasz alkalmából egy csokorra valót átnyújtani Önöknek.
Farsangi álarcokkal nyitjuk a sort, hogy ezzel is elűzzük még utoljára a téli időszakot és köszöntsük a természet megújulását. Tanítványaink révén új köntösbe öltözött sok tanterem és faliújság. Megjelentek a virágzó fák mellett a húsvéti tojások, melyekkel a nagy ünnepre készülődtünk, de a kivételes hóvirágok és az ablakot díszítő sárga nárciszok is széppé varázsolták környezetünket.
A színvonalas alkotásokat fogadják szeretettel a 3.a, 3.b, 4.a, 4.b és 4.c osztályoktól.
Magyar Képmesék 2022
2022. április 23-án délelőtt a Dunaújvárosi NépmesePont-ban tartott vers – és mesemondó versenyen vettünk részt. A helyszín a Csupacsoda Birodalom volt, ahol a résztvevő gyerekek különféle és változatos produkciókkal készültek. Megmutathatták előadói tehetségüket a Magyar Versmondó Egyesületet képviselő zsűritagoknak és a közönségnek.
Iskolánk három felvétellel nevezett az országos „Táltosvilág és Fehérlófia – Magyar Képmesék 2022” videó versenyre. Az osztályok a mese, a vers és a színjátszás egy újragondolt, a hétköznapitól eltérő, a fantáziát megindító felvételét mutatták be. Kiemelkedő eredményt minősítő okleveleket vehettek át az osztályok képviselői ezen a délelőttön.
A 6.a osztály: Hófehérke és a hat törpe videóval - ARANY minősítést,
A 7. b osztály: Mai modern mese - A Mozi rejtélyei kisfilmmel - ARANY minősítést,
A 6. évfolyam: János vitéz karanténban produkciójával – BRONZ minősítést kapott.
Felkészítő tanárok: Hekkelné Imre Györgyi, Nagy Gabriella és Batta Kinga
Gratulálunk a szép eredményekhez!
Történelemidézés és művészkedés Székesfehérváron
Hetedikes tanulóink ismét a Lázár Ervin Program szervezésében vehettek részt játékos feladatokon, ezúttal Székesfehérváron. A 7.A osztály a Romkertben ismerkedett meg a hely történetével egy változatos és információgazdag programon, míg a 7.B osztály a Városi Képtár gyűjteményét tekintette meg, majd ők maguk is megmutathatták művészi hajlamukat egy rajzos feladaton keresztül.
Lili jégkorongos álma és büszkesége
Iván-Zámbori Liliána 5.a osztályos tanulónk hat éve jégkorongozik. A 2021/2022-es szezonban kettős igazolással játszotta végig a jégkorong idényt, egyrészt a Dunaújvárosi Acélbikáknál a saját korosztályában, másrészt a felnőtt női U25/B bajnokságban az Angels Jégkorong Egyesülettel.
Az Angyalok 2022. április 13-án Veszprémben második nyert mérkőzésükkel megszerezték a bronzérmet. Ez országos harmadik helyezést jelent, amire Lili nagyon büszke. A sok edzés meghozta gyümölcsét.
Lili mindig is arra vágyott, hogy csapatával sikeres legyen, és most úgy érzi, jó úton halad. Lili álma, hogy a kitartó edzésekkel még tovább fejlődjön és egyszer majd ő is a legjobbak közé tartozzon.
Hajrá, Lili, gratulálunk! Kívánjuk, hogy kitartásod megmaradjon és a nagy álmod teljesüljön!
Alsósok a Lázár Ervin Programon
A Lázár Ervin Program nyújtotta lehetőséget használta ki 9 alsós osztályunk 180 tanulója a közelmúltban.
A program egyedülállósága, hogy szociális helyzettől és lakóhelytől függetlenül minden általános iskolai diáknak évente egy alkalommal ingyenesen biztosítja az egyedülálló kulturális élményt.
Április 4-én hétfőn a negyedik évfolyamosok nyitották a sort, akik az Állati zenék című produkciót élvezhették a Bartókban. Az előadáson 3 hangszer: a fuvola, a nagybőgő és a zongora segítségével szólaltak meg az állatok és egy narrátor közreműködésével vált egy teljes kompozícióvá a több zenei darabból összeállított produkció. Érdekes és tartalmas délután volt.
A második évfolyam diákjai április 5-én jártak a Bartók Színházban. A Holle anyó c. táncszínházi produkciót nézhették meg a Budapest Táncszínházért Alapítvány szervezésében. A klasszikus zenedarabok szépségét fokozta a táncosok kifejező mozgása és vidám, interaktív közjátékok egészítették ki az előadást. A gyerekek könnyen beleélték magukat a szereplők érzelmeibe, nagy tapssal jutalmazták a táncosok és a mesélő játékát.
Első évfolyamos kisdiákjaink április 6-án, szerdán élvezhették Mátyás király történeteit. Az élő szereplők előadása mellett bábokkal is színesítették a produkciót. A három zenész gyönyörű és élvezetes muzsikája emelte a színházi látogatás élményét. A gyerekek vidám nevetése csilingelve töltötte be a termet az udvari bolond mulatságos játékán.
Tanulóink örömmel vettek részt ezeken az élménydús programokon, amelyek még változatosabbá tették az iskolai élet mindennapjait.
Egy igazi író-olvasó találkozó
Nemes Nagy Ágnes születésének 100. évfordulója alkalmából rendezett rajzpályázatot a József Attila Könyvtár, melyen iskolánk 3.a osztálya Bálint Judit osztályfőnök segédletével vett részt.
A Lilatinta elnevezésű versenyre 172 gyermek pályázott, szebbnél szebb alkotásokkal. Nehéz helyzetbe került a zsűri a döntést illetően. Az eredményhirdetésre április 12-én került sor a könyvtár épületében. A díjak átadását Harcos Bálint költő, író vezényelte le, majd egy igazi író-olvasó találkozóra került sor, A boszorkánycica című verses meséjének segítségével. A találkozó igazán jó hangulatban telt el, sok új dolgot tanítva a gyermekek számára.
A versenyre rajzot készítő tanulók egy a költő, író által dedikált könyvjelzőt és egy szelet csokoládét kaptak jutalmul. A sok szép pályázati munka megtekinthető a könyvtár Gyermekkönyvtár részlegében.
Köszönjük szépen a lehetőséget, a vidám délutánt a szervező könyvtári dolgozóknak!
3.a osztály és Bálint Judit
Húsvéti játékok
A szünet előtti utolsó tanítási napon a 7. b osztály tanulói vetélkedőt, játékos feladatokat szerveztek a felsős tanulóknak. A nagyszünetben akadálypályán próbálhatták ki ügyességüket a gyerekek. Tojást egyensúlyozva kellett a pályán végig haladni, illetve lufi tojást terelgettek a gyerekek egy bot segítségével. A feladatok között volt szókereső játék, húsvéti kvíz, keresztrejtvény, tojáskereső verseny. A legügyesebbek édességgel jutalmaztuk.
Holokauszt emléknap
Április 16-a 2001 óta a holokauszt magyarországi áldozatainak emléknapja. 1944-ben ugyanis – nem sokkal Magyarország német megszállását követően – e napon vette kezdetét a vidéki zsidóság gettókba zárása, majd pedig deportálása, koncentrációs és haláltáborokba szállítása, mely folyamat egy éven belül az érintettek döntő többségének megsemmisítéséhez vezetett. A magyarországi zsidóság kálváriája azonban már évekkel korábban kezdetét vette, és főképp az egymást követő, s jogaikat mindinkább csorbító antiszemita törvények (ún. zsidótörvények) formájában, illetve az ezek nyomán történt intézkedések révén nyert kifejezést: előbb korlátozták a zsidó személyek továbbtanulási és foglalkoztatási lehetőségeit, házasodási szabadságukat, majd kötelezővé tették számukra a sárga csillag viselését, s megfosztották őket emberi méltóságuktól, mozgásszabadságuktól, tulajdonuktól, s legvégül életüktől.
A holokauszt tragédiája, hogy az érintettek szenvedése borzalmas és felesleges volt, haláluk pedig értelmetlen. Függetlenül attól, hogy mit gondoltak és tettek, ezek az emberek egy ördögi eszme, egy gyilkos rendszer áldozataivá váltak, amely nagy szervezettséggel és precizitással, hideg számítással és brutális kegyetlenséggel sújtott le rájuk. Hitler, a nácik és a korabeli Németország (mindez természetesen nem azonos magával az egész német társadalommal!) tagadhatatlanul oroszlánrészt vállalt a holokauszt elindításában és az európai zsidóság elpusztítására irányuló kísérletében. Ez azonban nem szabad, hogy elfeledtesse velünk, hogy ezekhez a szörnyű folyamatokhoz és eseményekhez igen sokan asszisztáltak még: a németek által megszállt vagy éppen velük szövetséges államok komplett intézményrendszere, megannyi hivatalnok, hatósági személy, vasutas stb., akiknek a hozzájárulása nélkül a pusztítás mértéke aligha lett volna ekkora. A felelősségben éppen ezért nekik is osztozniuk kell, az utókor emberének pedig szembe kell néznie ezzel.
Hasonlóképp azzal a ténnyel is szembe kell néznünk, hogy a holokauszt nem pusztán a zsidóság elpusztítására irányuló kísérlet volt: áldozatai között ott találunk megannyi más személyt és társadalmi csoportot, akiket a nácik és a példájukat követők „alacsonyabb rendűnek”, ellenségnek, s emiatt értéktelennek és elpusztíthatónak/elpusztítandónak tekintettek. A lista a politikai ellenlábasoktól (pl. kommunisták, szakszervezeti aktivisták) a fogyatékkal élőkön, a más vallású vagy szexuális beállítottságú személyeken át különböző nemzeti vagy etnikai csoportokig (pl. cigányok, lengyelek) terjedt, akiknek a zsidókhoz hasonlóan többnyire jogfosztás és diszkrimináció, üldöztetés és bujkálás, koncentrációs tábor és kényszermunka, tulajdonuk és életük elvesztése jutott osztályrészül. A holokauszt tragédiája ezért az ő tragédiájuk is: emberi tragédia, az emberiség tragédiája, amelyre emlékeznünk kell, amiből tanulnunk kell, és nem utolsó sorban tennünk annak érdekében, hogy soha többé ne ismétlődhessen meg.
Lejegyezte: Poór Péter
Kép: http://dka.oszk.hu/html/kepoldal/index.phtml?id=29560