A csoda folytatódik
Király Gáborné pedagógiai asszisztensünk új és kreatív alkotásai folyamatosan ámulatba ejtik iskolánk tanulóit és dolgozóit egyaránt. Móni néni újrahasznosított anyagokból készíti el ezeket a dekorációkat és teszi varázslatossá az ebédlőt, a folyosókat és faliújságokat, de az aula is magán viseli keze nyomát. Legújabb alkotásai a tavasz szellemében születtek meg és bizonyítják, hogy nem kell drága pénz ahhoz, hogy egy csoda megszülessen, illetve folytatódjon. Köszönjük neki, hogy szebbé teszi a hétköznapokat, iskolai környezetünket, miközben öko-szemléletre nevel.
Szorgos Szelektív Szortírozás - Gyermeknap
E köré a gondolat köré fonódott alsó tagozatos gyermeknapi programsorozatunk, mely vidám és örömteli gyermekzsivajtól volt hangos.
A nap izgalommal telve indult: 8. osztályos „tanítók” fordított nap keretében okították a legkisebbeket, majd kezdődött az akadályverseny. A helyszín a Duna-part csodálatos természeti szépsége, mely méltó keretet adott az utolsó öko-programnak.
A 7 állomás izgalmasabbnál izgalmasabb feladatokat tartogatott a kisdiákok számára: játékosan válogathattak a szemét és a hulladék között, megkeresték a komposztálható alapanyagokat, elgondolkodtak azon, hogy „Mit szeret a Föld?”, bebizonyíthatták, hogy lehet rövid idő alatt minél több szemetet összegyűjteni, illetve „Színes világ!” címmel még egy kis ügyességi megmérettetés is fűszerezte a programot. Ha pedig a tudás a kérdés, akkor volt igaz-hamis játék és az elmaradhatatlan célba dobás, természetesen ez is öko-tudatosan.
Élményekkel teli, csodálatos gyermeknap volt!
Környezetvédelmi világnap
Zöld piknik
ÖKO-fogadalmak megvalósulása a felsőben
A 2021-es naptári évet a felső tagozat is értékes újévi fogadalmakkal kezdte. Az osztályok megfogadták, hogyan fogják közösségük környezettudatos kultúráját emelni. Egy fogadalom azonban csak akkor érvényes, ha az teljesül. A célok megvalósítására a digitális oktatás előtti két és fél hónapban került sor. Az értékelés már megtörtént, a tudósítással azonban még tartozunk.
Lássuk, hogyan sikerült:
5.a - Minden nagyszünetben fertőtlenítette saját tantermét (padok, ablakpárkányok).
5.b – Odafigyelt, hogy kidobja maga után a szemetet, rendben hagyja el utolsó óra után a tantermet. Szellőztetett a szünetekben, természetes fényt használt, a villanyt lekapcsolta.
6.a - Kitakarította a tornaterem egy részét.
6.b - Az iskola körül 2 zacskó szemetet szedett össze. A kijelölt gyűjtőkbe dobta a hulladékot. Ha folyó vízcsapot észlelt az iskolai mosdóban, azt elzárta.
7.a – Fertőtlenítette a földszinti termek padjait az udvari szünetekben. Egy hétig nylonzacskó helyett dobozban hozta a tízórait és üdítő helyett vizet ivott. Néhányuknál ez utóbbi szokássá vált.
7.b – A tantermét tisztán tartotta, fertőtlenítette a padokat. Rendet rakott a kémia szertárban. Használat után azonnal lekapcsolta a projektort, a villanyt a folyosón. A szünetben szellőztette, de az ablakot a tanórán nem hagyta nyitva.
7.c – Tanterme ablakát virágosan széppé tette, a növényeket azóta is óvja, gondozza, rendezgeti.
8.a – Szellőztetett, maga után rendet hagyott, a számítógépet csak indokolt esetben kapcsolta be. Próbált minél kevesebb szemetet termelni a nap folyamán. Régi újságpapírból figyelemfelkető ÖKO-fát alkotott kollázs technikával.
8.b és 8.c – A jó szándék megvolt. A törekvés a fogadalom teljesítésére egy-egy tanulónak valóban sikerült. Közösségi szinten azonban van még teendő a tudatos fogyasztói gondolkodás terén.
Újévi fogadalmuk teljesítése közben a felsősök környezettudatos magatartása jó irányban fejlődött. Mindezen kívül tanultak még munkahelyi fegyelmet, érdeklődő figyelmet és közös felelősséget a felvállalt céljaik eléréséért.
Árvai Gyöngyi
I. Petőfi Ökotudatos Gombfoci Bajnokság
Sikerült, OKÖ fogadalom kipipálva
Kétkedve tették meg az év elején öko-fogadalmukat iskolánk alsós diákjai. Hitték is, meg nem is, hogy teljesíteni tudják, de sikerült!!!
Az öko-munkacsoport örömmel tapasztalta ellenőrző körútja során, hogy minden alsós osztálynak sikerült a fogadalomban szereplő vállalások kivitelezése. Munkájuk meghozta gyümölcsét, mert mindent megtettek azért, hogy terveik valóra váljanak. Némelyik kupakokat gyűjtött, volt, aki a terem tisztaságára ügyelt jobban, mások az állatokat gondozták, vagy kerülték a neylon zacskók és más műanyagok használatát és még sorolhatnám a terveket, ötleteket, melyek megvalósítását képekkel dokumentálták.
Büszkék vagyunk alsósainkra és kívánjuk, hogy továbbra is maradéktalanul meg tudják valósítani terveiket. Csak így tovább!
Képes összeállításunk ITT látható.
Madarak és Fák Napja
„ … évente egy nap szenteltessék a madarak és fák védelmében.” /Hermann Ottó/ |
A madarak és fák előtti tisztelgés méltó szimbóluma a békés egymás mellett élésnek és közös természeti értékeink védelmének. Olyan korban élünk, amikor egyéni és közösségi szinten is aktív cselekvésre és összefogásra van szükség annak érdekében, hogy élhetőbb, fenntarthatóbb világot adjunk át gyermekeinknek.
A természet szeretetét, a benne található élőlények megismerését nem lehet elég korán kezdeni. Tanítványaink számára egy játékos toto kitöltésével idéztük fel azokat az ismereteket, azokat a fontos feladatokat, melyek közelebb viszik az ifjúságot ehhez a csodákkal teli, szép környezethez.
Legügyesebb alsós osztályok: I./2.b II./ 4.b III./ 3.a és 3.b
Legügyesebb felsős osztályok: I./6.a II./7.c III./8.a
Külön dicséretet érdemel a 3.c osztály, ahol mindenki részt vett a kitöltésben!!!
Az eseményről készített képeket ITT tekinthetik meg.
Fenntarthatósági témahét a felsőben
Mi felsősök áprilisban még digitális munkarendben tanultunk, a témahetet is digitálisan teljesítettük. Az erdő, mint ökoszisztéma, a zöld gazdaság és a fenntartható közösségek témája volt a feldolgozandó feladat. Minden felsős évfolyam számára külön feladatcsomag készült. A tanulóknak egy-egy kijelölt napon 14-17h-ig volt lehetőségük a témákban elmerülni a Google tanteremben a Témahét fül alatt. A témahéthez történő csatlakozás önkéntes volt a tanulók számára, örömünkre összesen 2785 feladatpontot gyűjtött össze a négy felsős évfolyam.
Az osztályok fenntarthatósági aktivitása beleszámít az osztályok közötti pontversenybe. A témahét legeredményesebb osztályai: I. helyezés - 6.a, II. helyezés - 7.b, III. helyezés - 5.b. Gratulálunk!
Reméljük, hogy tanítványaink hasznos időtöltésnek találták az informális tanulást és fenntarthatósági motivációjuk fejlődött Földünk és környezetünk megóvása érdekében.
Szervezők: Horváth Mariann munkaközösség-vezető és a természettudományi munkaközösség