Vármegyei elismerések
Pintér Zoé 8.a osztályos tanuló és Pillár Balázs tanár úr az Oktatási Hivatal elismerésében részesültek. A vármegyei díjátadó ünnepségre május 31 -én Székesfehérváron került sor.
Zoé a Fejér Vármegyei Angol Nyelvi Tanulmányi Verseny döntőjében elért III. helyezéséért elismerő oklevelet és 4000 Ft értékű könyvutalványt kapott. Zoé jó tanuló, kedves, közösségi eseményeken is aktív diák. Számos idegen nyelvi versenyen megmérettette már magát, a nyolcadikos tanévben minden versenyen dobogós helyen végzett, amin elindult. Kiváló nyelvérzéke és szorgalma reméljük, hamarosan nyelvvizsgához segíti őt! Gratulálunk Zoénak a kimagasló eredményéhez és büszkék vagyunk arra, hogy a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola tanulója!
Balázs bácsi negyedszer kapott emléklapot kiemelt tehetséggondozásért (2013,2017,2020, 2023). Pedagógiai pályája során sok tanulót készített már fel angol nyelvi versenyre, akik közül Zoé a kilencedik diák, aki felkerült országos vagy megyei döntő dobogójára. Gratulálunk a tanár úr elismeréséhez és büszkék vagyunk arra, hogy a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola nevelőtestületének a tagja!
HUNGAST kérdőív
Szülői köszönetnyilvánítás - 3.B
A 3.b osztály szülői közössége szeretne köszönetet mondani a közelgő pedagógus nap alkalmából két szuper Tanító néninknek, Gulyásné Dorka Violettának és Szabó Tündének. Mi osztályunk is kirándult a Szentendrei Skanzenben. Úti célunk felé haladva gyermekeink a buszon énekelni kezdtek miközben két tanító nénink a hidak neveit sorolva próbáltak némi tanulást csempészni a kirándulásba. Gyermekeink visszanyúlva a március 15-i fellépésre dalra fakadtak. Tünde néni és Viola néni köszönjük ezt az évet a sok munkát és türelmet.
III. Ökotudatos gombfoci bajnokság
A nagy sikerre való tekintettel idén is megszervezésre került május 10-én immár a harmadik gombfoci bajnokság. Az első alkalommal csak 6 pályán próbálhatták ki a gyerekek a tudásukat, tavaly 8, ebben az évben pedig már összesen 10 pályára volt szükség, ami teljes egészében újrahasznosított anyagokból valósult meg: PET kupakok, kinőtt ruhákról lefejtett gombok és előzőleg csomagolásra használt hungarocell táblák, betonpályára rajzolt keret.
Az előző években nem volt elég az idő, amit a játékra szántunk. Idén ezért a tanulók két nagy csoportban 1-2. évfolyam és a 3-4. évfolyam is 1-1 órát tölthettek a gombfoci pályáknál. Ezáltal sokkal több idő jutott minden gyereknek játszani. Egy pályán egyszerre két fő játszott, majd egy adott idő után felhangzott sípszó adta meg a jelet a váltásra. Így más gyerekekkel, más kupak- vagy gombjátékosokkal, eltérő pályákon volt lehetőség kipróbálni a tudásukat és a szerencséjüket.
Hatalmas küzdelmeknek lehettünk szem-, és fültanúi. Vidám izgalmaktól, győzelemittas örömkiáltásoktól és vereségek miatti szomorúságtól volt hangos az udvar. A legnagyobb sikert az elsős diákok körében aratott ez a játék. Ők most találkoztak vele először. De az biztos, hogy alsós tanítványaink nagyon jól érezték magukat és máskor is szívesen részt vennének ilyen viadalokon. Egy elsős kisfiú szavaival élve: „Nagyon szuper volt ez a pöckölős foci!”
Szervező pedagógus: Bécs Krisztina
Osztálykirándulások - 1.B
Május 12-én pénteken az 1.b-s osztálykirándulás volt porondon. Az esős, szomorú időjárás nem szegte kedvünket. Felpakoltunk, s a megtömött hátizsákokkal, mindenre felkészülve útnak indultunk.
Összejött a kis csapat. A városi kemping teraszára kipakoltuk az asztalokat, padokat. A gyerekek és a szülők segítségével klassz hangulatot varázsoltunk. Előkészítettük a paprikás krumplihoz a hozzávalókat, hadd rotyogjon a finom étel a kondérban! Mindenféle programmal, játékos feladatokkal, kreatív foglalkozásokkal készültünk a lurkóknak. Alkottunk liszt babát lufiból, karkötőt csomóztunk fonalból, társasoztunk, rajzoltunk, vicces dolgokat készítettünk. A sok humor, nevetés mellett szólt a jó zene is. Ezután következett a focizás, frizbizés, labdázás, fogócskázás, s minden egyéb, ami csak eszünkbe jutott, s közben ügyesen kikerültük a pocsolyákat. Amikor ez nem sikerült, nagyon vicces poénok születtek. Zárásképpen Pávics Levente szüleinek kis teherautója tett jó szolgálatot guruló színpadként.
Nagyon köszönjük a szülők segítségét, együttműködését! Örömmel töltött el mindannyiunkat az, hogy a gyerekeknek felejthetetlen élményekkel teli, csodás napot tudtunk varázsolni.
Kriszti néni és Andi néni
Osztálykirándulások - 1.A
Május 24-én megtartottuk az osztálykirándulás napját. Az idő is kegyes volt hozzánk: reggel még kicsit fújt a szél, de végig napsütésben tevékenykedtünk.
Délelőtt iskolánk udvarán Szilágyi Irén szervező irányításával levendulás kézműves programon vettünk részt. Megtanultuk, hogy a levendula dísz, - fűszer- és gyógynövény is. Két fajtája van a francia és az angol. Megtudtuk azt is, hogy nem kell elutaznunk Franciaországba, ha levendulamezőt szeretnénk látni, mert többek között Tihanyban, Pannonhalmán, Kőröshegyen is találkozhatunk nagy levendulamezőkkel. Nagyon erős, aromás illata van, virága ehető. Tavasztól őszig ültethető. A napos, meleg helyet kedveli. Főleg júniusban, júliusban virágzik.
Készítettünk levendulával töltött illatzsákot, teacsomagot citromfűvel és szárított gyümölcsökkel kiegészítve. Megszagoltuk a levendula parfümöt és kipróbáltuk, hogy milyen bőrnyugtató hatása van a levendula illóolajnak például a szúnyogcsípésekre. Rövid ismeretterjesztő előadás után csapatokban levendula totó kitöltésére is sor került. A gyerekek nagyon sok mindenre emlékeztek az elmondottakból. Minden csapat apró ajándékot kapott a helyesen kitöltött totó után.
A foglalkozás ideje alatt levendula limonádét és levendulás kekszet fogyasztottak a gyerekek.
Ebéd után elsétáltunk a múzeumba. Buza Andrea rövid előadás keretében megmutatta nekünk, hogyan tanultak, játszottak a római korban a gyerekek. A játék már a görög és a római korokban is fontos tevékenysége volt a társadalomnak, amely az ember és az emberiség egész életét végigkísérte. Az egyik legősibb játékunk a dobókocka. Mint a mai kockákon, ezeken is pöttyök voltak és hat oldallal rendelkeztek. Egy másik fajtája, a birkák sarokcsontjából készült. Ennek a kockának csak négy, hosszanti oldalát számították a játékban, két rövidebb végén ugyanis a kocka nem tudott megállni. A római korban a fiúk golyókkal és dióval is játszottak. A lányoknak pedig voltak babáik is. Az előadás után mi is kipróbáltunk hasonló játékokat dióval, golyókkal, kockákkal. Ezekkel az egyszerű játékszerekkel is nagyon jól szórakoztunk.
A nap végén következett a Máltai Szeretetszolgálat játszótere. Homokoztunk, másztunk az érdekes mászókákon, forogtunk a forgókon, hintáztunk a különböző hintákon, lecsúsztunk a drótkötélpályán is.
Sok-sok élménnyel feltöltődve értünk vissza az iskolába.
Ildikó néni és Márta néni
Papírgyűjtés
Május közepén papírgyűjtést szervezett diákönkormányzatunk. Összesen 8665 kg papírhulladéktól tisztítottuk meg otthonainkat. A legnagyobb mennyiséget a 4.a osztály gyűjtötte, 3032 kg-ot. Őket követte a 2.a osztály, 1687 kg-mal. A harmadik legnagyobb mennyiséget az 1.a osztály hozta, 773 kg-ot. Tetemes mennyiséget gyűjtött az 5.b és a 6.a is. Dicséretet érdemel a 8. évfolyam, akik munkájukkal járultak hozzá a hulladékgyűjtés sikeréhez.
A tavaszi papírgyűjtés legfontosabb célja a környezetvédelem, de természetesen pozitív hozadéka az osztálypénz gyarapodása is. Az iskolai papírgyűjtés egy olyan közösségi tevékenység, melyben a gyerekek, a szülők és a nevelők is tevékenyen vesznek részt, egyfajta csapatépítő tréning. A gyermekek által összegyűjtött papírhulladék újrahasznosításra kerül, az osztályok pedig a gyűjtött mennyiségtől függően részarányosan 51 000 Ft-on osztoznak.
Iskolakertünk ismét bővült
Barta Endre alpolgármester úr a múlt héten meglátogatott bennünket és 20 tő élénksárga bársonyvirággal ajándékozta meg közösségünket. Hálásan köszönjük a szép és hasznos ajándékot!
Iskolakertünk az egynyári növények érkezése apropóján két minikerttel bővült. A gyerekekkel új ágyásokat telepítettünk, melyek alacsonyabbak, mint az előzőek, de csodálatos díszei lettek iskolánk udvarának. Az ültetést megelőzte a talaj előkészítése, felfrissítése, a gyomnövények eltávolítása és az új növények elhelyezésének megtervezése.
Az ágyások keretét karbantartók megmaradt deszkákból raklapmagasítókkal állította össze, majd az ő iránymutatásával tanítványainkkal az ágyások aljába termőföldet, közepébe pedig őszi falevélből készült dús komposztanyagot töltöttünk. A faleveleket még ősszel iskolánk udvarán gyűjtöttük, gereblyéztük. Komposztáló edényünk egyelőre még nincs, ezért az udvarunk egyik elzárt területén, egyéni módon oldottuk meg a komposztálást. A komposztban élő földigilisztákra vigyáztunk, hisz köztudott, hogy hasznos élőlénynek számítanak. Jelenlétükkel a talaj fizikai tulajdonságait javítják, így hozzájárulnak a talajegészség fenntartásához és védelméhez.
A komposzt tetejére általános virágföldet terítettünk, majd a dekoratív és ugyanakkor hasznos virágokat elültettük. Mindeközben megtanultuk, hogy a bársonyvirág, hétköznapi nevén büdöske, kertünket megvédi a kártevőktől: gombáktól, baktériumoktól, levéltetvektől.
Élménynap
2023. május 16-án a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége és az Energiaügyi Minisztérium szervezésében környezetvédelmi szemléletformáló élménynapon vettek részt a 3-4. évfolyamosok, valamint az 5.b osztály tanulói.
A felajánlott lehetőségek közül iskolánk a Zöld Pont elnevezésű programot választotta. A kétórás programon minden osztály külön-külön vett részt, így mindenki az életkorának megfelelő feladatokkal találkozhatott.
A foglalkozás célja az volt, hogy a diákok hogyan változtathatnak hulladékkezelési szokásaikon, mire kell odafigyelniük a jövőben, ha csökkenteni kívánják a szemetüket, valamint mit tehetnek a környezetük védelme érdekében.
Az animátorok ráhangolásként megbeszélték a gyerekekkel, a körforgás szerepét, jelentőségét, hogy hogyan lehet a hulladékot megelőzni, illetve újrahasznosítani.
Az utazó kofferrel rengeteg új információt tudhattak meg a szelektív hulladék rejtelmeiről, valamint a különböző anyagtípusokban rejlő lehetőségekről. A gyerekek megdöbbenve tapasztalták, hogy milyen sok dologgal találkozhatnak a hétköznapokban, melyet újrahasznosítás során készítettek. (Pl.: bevásárlótáska, plüssök, ruházat stb.).
A foglalkozás egyik látványeleme az óriási társasjáték volt, melynek feladványai segítségével a diákok játszva tanulhattak a hulladékkezelésről.
Biztosak vagyunk benne, hogy az új élmények hozzásegítik tanulóinkat ahhoz, hogy ezután jobban figyeljenek környezetükre. Köszönjük a lehetőséget, hogy részesei lehettünk ennek az érdekes programnak.