Zöld energia élménynap
Zöld energia a levegő tisztaságáért élménynap
Október 24-én zöld élménynapot tartott iskolánk. A tanítás nélküli élménynap apropóját a tavaszi fenntarthatósági témahéten energiatudatos iskola témában elnyert I. helyezésünk és az ahhoz járó 300 000 Ft-os fődíj és különdíj adta. Tavaszi vállalásunkhoz hűen a nyeremény teljes összegét a gyerekek szemléletformálására, energia- és környezettudatos nevelésére fordítottuk 1-8. osztályig. Tematikus élménynapunkon valamennyi osztályunk részt vett és a korosztályának megfelelő energiatudatos feladatot teljesítette.
Az 1-2. évfolyam osztálykeretben dolgozott. Ők a Nemzeti Köznevelési Portál energia felhasználással kapcsolatos tartalmaival és az E.ON szolgálató EnergiaKaland edukációs programjával ismerkedtek. A gyerekek digitális feladatokon keresztül tanulmányozták a különböző energiaforrásokat, a 6-8 éves gyermek értelmi szintjének megfelelőn próbálták megkülönböztetni a megújuló energiaforrásokat. Színes papírból szélforgót készítettek, mely segítségével az aznapi szél erősségét vizsgálták az iskola udvarán. Energiatudatos várost és otthonokat rajzoltak, a figyelemfelhívó munkáikat kiállították osztálytermükben.
A 3-6. évfolyamos tanulók szemléletformálásra a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségét hívtuk meg, akik a „Kölcsönkapott levegő” elnevezésű projektjükből hoztak el egy általános iskolásokat célzó háromórás programot. A négy évfolyamot tíz csoportra osztottuk. A csoportok a program keretében 2x20 perces foglalkozáson vehettek részt. Az első 20 percben egy 3 állomásos foglalkozást jártak be, ahol játékos feladatokkal, szemléltető plakátok, eszközök segítségével bővíthették tovább tudásukat, tanulhattak arról, hogy hogyan tehetünk mi a tisztább levegőért. A program keretében egy speciális eszközt is bemutattak a gyerekeknek, mely segítségével különböző helyszíneken méréseket végeztek azzal szemléltetve, hogy milyen levegőminőség különbségek lehetnek egy iskolán belül is. Mérték a levegő minőségét az iskola tornatermében, egy kiválasztott tantermében és az iskola udvarán, majd összehasonlították a kapott értékeket. Az első állomás fókusza az volt, hogy mit tudunk tenni otthonunkban a tisztább levegőért és az energiahatékonyság, illetve a hő megtartásáért. A második állomás kapcsán arról beszélgettünk, hogy mi az, ami hozzájárul a légszennyezéshez és megtapasztalhattuk, hogy a tiszta levegő elengedhetetlen az élethez. A gyakorlatorientált foglalkozások végére mindenki megtanulta, mit tehetünk a kályhába, mi az, ami komposztálható, mit lehet szelektáltan gyűjteni, mi az, ami már veszélyes hulladéknak számít, és hogy a levegő minősége miért fontos, miért szükséges a délelőtti tanórák között néha a szabadlevegőre is kimenni.
A 3-4. évfolyam ezt követően az iskola zöld udvarán szorgoskodott. A lehullott faleveleket gereblyézték össze, majd a magaságyásokból az elszáradt egynyári növényi szárakat és gyökereket kihúzkodták. A gyerekek megkezdték az összegyűlt zöld hulladék komposztálását, mely munka eredményét a következő tavasszal iskolakertünk földjének felfrissítésére szeretnénk majd felhasználni. Ezt követően a Fenntarthatósági témahét holnapján található óratervet dolgozták fel osztálykeretben.
Az 5-6. évfolyam a BIRD Magyarország fiatalok körében népszerű környezetbarát közlekedési eszközeivel ismerkedett. A gyerekek elektromos rollerek kipróbálásra kaptak lehetőséget az iskola sportudvarán. Megtanultuk az elektromos mobilitási eszközökről, hogy nem bocsátanak ki káros, üvegházhatású gázokat, sokkal kevesebb energiát használnak egy autóhoz képest, és hogy csökkentik a forgalmi dugókat. Ugyanakkor felhívtuk a tanulók figyelmét a rollerrel történő városi közlekedés veszélyeire is. A balesetvédelmi előírásokat maradéktalanul betartottuk, a járművek használatához szülői hozzájárulást kértünk.
A 7-8. évfolyam zöld napunkon pályaorientációs célú üzemlátogatáson vett részt külső helyszíneken. Hetedikeseink az MSZÉSZ Zöld Szálloda Díját elnyert Jankovics Hotel előadásán vettek részt, nyolcadikosaink pedig a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Digitális Közösségi Alkotóműhelyét és egyéb tanműhelyeit látogatták meg, ahol a gyerekek fenntartható jövőjét támogató szakmákkal ismerkedtek. Tanítványainkat a külső helyszínekre történő mobilitását a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara támogatta.
A nap végén többen vállalásokat tettek arról, hogy kinek fog mesélni az élménynapon hallottakról, tanultakról, továbbá arról, hogy mit fog csinálni vagy mit fog másképp csinálni innentől kezdve a tiszta levegőért és az energia tudatosabb felhasználásáért.
Október hónap osztálya – 5.a
A tanév második hónapja meglehetősen mozgalmasra sikerült. A nyolcadik évfolyam Halloween-bulit szerveztek, a hetedikesek ünnepi megemlékezést tartottak. Szinte minden osztály képviseltette magát a városi sportversenyen, a 7 karikás játékokon. A 7.b és a 8.a több tanulója a PaMaCs matematika versenyen való részvételével szerzett plusz pontokat. Emellett a havi aktuális Öko-járőr osztályunk, a 7.b is pontokat zsebelhetett be a tevékenységéért.
A legtöbb pontot mégis a havi kihívásokkal; az Állatvédelmi témahét valamint a Világ Legnagyobb Tanórája rendezvénysorozattal szerezhették az osztályok.
A legkevesebb mínuszt a 7.a, a legtöbb dicséretet a 8.b osztály szerezte.
A végső sorrend pedig a következőképpen alakult:
1. hely 5.a 812 p
2. hely 7.a 802 p
3. hely 6.b 793 p
4. hely 7.b 765 p
5. hely 8.a 762 p
6. hely 8.b 741 p
A nyertes osztálynak gratulálunk!
Öko Zsibongó - Future
A Hulladékcsökkentési témahét zárásaként kirándulást szerveztünk Budapestre az Öko Zsibongó elnevezésű rendezvényre. Az 5-6.évfolyamból jelentkező tanulók két kísérővel vonattal és metróval jutottak el a rendezvény helyszínére.
Betekintést nyerhettünk olyan technológiákba, melyeknek fő profilja az energiatakarékosság. Kipróbálhattunk, kóstolhattunk különleges eljárással készült kozmetikumokat és élelmiszereket. Aktivitásunkat apró ajándékokkal jutalmazták. Érdekes és tartalmas vasárnapot töltöttünk együtt a gyerekekkel.
Nagy Gabriella és Gábor Renáta
Kis mesemondóink
November 17-én mesemondó versenyt rendezett a Nagyvenyimi Kossuth Lajos Általános Iskola. A megmérettetésre alsó tagozatos diákok jelentkezhettek. Iskolánkból 3 tanuló készült fel, akik közül Pötör Dorián és Berki Bella osztályfőnöki dicséretben részesült, László Botond pedig a 14 jelentkezőből 3. helyezést ért el, így igazgatói dicséretet kapott. Mindhárman az 1.b osztály tanulói. Szívből gratulálunk a kis mesemondóknak!
A gyerekeket felkészítette: Antalné Ősz Diána tanítónő és a szülők
Márton nap
Szent Márton ünnepnapjához, a Márton-naphoz rengeteg népszokás, néphit kapcsolódik. A november 11., azaz Márton-nap a római időkben a téli évnegyed kezdő napjaként volt számon tartva, amikor is az új termésből és az újborból tartottak lakomát. Ekkoriban általában ludat, azaz Mars, a hadisten szent madarát fogyasztották. Ebből lett később népies szófejtéssel a „Márton madara”. Erre épült rá a későbbi katolikus ünnep, a Márton-nap. Szent Márton, már fiatal korában is nagylelkűségéről és jóakaratáról volt híres, segítette a szegényeket, elesetteket és betegeket, az emberek ezért olyannyira szerették, hogy püspökké akarták avatni. Erre viszont főhősünk kevésbé vágyott, ezért a kinevezés elől el is bújt egy libaólba, ahol az állatok hangoskodásukkal azonnal lebuktatták. Így Mártonból mégis püspök lett, később pedig szentté is avatták.
November 13-án rá emlékeztünk alsó tagozatos diákjainkkal. A gyerekek rejtvényt fejtettek, libákat rajzoltak, színeztek, mesepontot és könyvtárt látogattak. Reméljük, a képek ízelítőt adnak a remek hangulatból!
Fogadóóra