Napközis piknik
Délutáni szabadidős programjaink megszervezésekor nagy hangsúlyt fektetünk a természet szeretetének erősítésére, a szabadan eltöltött minőségi idő biztosítására.
E célkitűzések szellemében valamennyi alsós osztályunk kedd délután kígyózó sorokban vonult le a Duna-partra, hogy kikapcsolódjon, játszva tanuljon és élvezze a természet közelségét.
A lehetőségek igen változatosak voltak. Akik kedvet éreztek hozzá csiszolhatták íjásztudásukat, labda-zsonglőrködhettek, de repültek a frizbik, rúgták a fiúk a bőrt és egy kis növénytani túrára is vártuk az érdeklődőket. Előkerültek az otthonról hozott játékok is, amikkel az együtt játszás élménye sokkal izgalmasabbá vált.
A legnagyobb örömet a dombról legurulást jelentette. Ez az ősi játék még ma is hihetetlen vidámságot csal a gyerekek arcára és bár néha pihenni is kellett közben, de a folyamatos újrakezdés kihagyhatatlan volt.
Egy nagyon tartalmas és élményekkel teli délután volt, amelyet a tanulók nem könnyen felejtenek el.
Megfogadtuk, hogy mindenképpen lesz folytatása.
Bronzkori medál készítése az Intercisa Múzeumban
Iskolánk 3.a osztályának tanulói Bálint Judit osztályfőnök kíséretében ellátogatott a dunaújvárosi Intercisa Múzeumba.
Az előzetes időpont-egyeztetés után a gyerekek Buza Andrea régész, tárlatvezető segítségével megtekinthették a múzeum állandó kiállítását. A különböző korszakokon keresztül a régészet szépségeivel is megismerkedhettek a tanulók.
Ezután Pongrácz Brigitta múzeumpedagógus segédletével kézműves foglalkozáson vettek részt, ahol bronz színű vékony fémlapra domborítás technikával bronzkori medált készítettek.
A gyerekek örömmel vették kezükbe az elkészített medált és büszkén viselték az iskolába visszavezető úton.
Köszönjük szépen Andi néninek és Brigi néninek a tartalmas, izgalmas délutánt!
3.a osztály tanulói és Bálint Judit
Macikiállítás
Minden, ami Maci címmel jótékonysági kiállítás nyílt május 16-án a dunaújvárosi Civilházban.
Ezen az érdekes mackó körúton 800 db különböző életkorú és nagyságú mackót nézhetnek meg az érdeklődők.
Iskolánk elsősei nagy örömmel és izgalommal indultak el erre a rövid maci túrára. Az 1.c osztály kis tanulói boldogan fedezték fel a szebbnél szebb játékokat. Öröm volt nézni, hogy mennyi szeretetet tud sugározni egy plüss játék a gyermeki szívekben!
A program végén a szervezők kis ajándékkal is kedveskedtek a kicsiknek.
Erdei iskolában a 4.c – Répáshutai kalandok
Nagy fába vágta a fejszéjét a 4.c osztály 16 fős csapata. Négy napos erdei iskolában csiszolták tudásukat.
Május 22-én reggel indult a kis társaság Ági néni, Timi néni és Szilvi néni kíséretében, hogy több órás vonatozás, metrózás, buszozás után megcsodálja a Bükk varázslatos kis faluját, Répáshutát. A helyi erdészházban gyorsan elfoglalták szállásukat és már indultak is egy kis barlang lesre, ahol a karsztjelenségeket tanulmányozhatták és történeteket hallhattak ősi kialakulásukról.
Másnap délelőtt ismét a gyaloglásé volt a főszerep. A Bükki Nemzeti Park vadregényes vidékét célozták meg, és számtalan gyógynövénnyel ismerkedtek Sanyi bácsi, a túravezető segítségével. Egy erdei tantermet is felfedeztek, ahol vidám énekszóval pihenték ki az eddigi fáradalmakat. A délután a játék jegyében telt. Kereskedni, gazdálkodni tanultak meg a gyerekek, miközben fejlődött fizikai állóképességük és logikai gondolkodásuk is. Este pedig a tábortűz lángjánál a játék, a humor és a vidám dalok adták meg a kellő hangulatot.
Újra a természet hívogatta a gyerekeket a keddi napon. A Bükki Csillagda planetáriumában, a bolygókról szóló kiállításon és a Napot vizsgáló távcsövön keresztül szerezték meg az elméleti információkat a Tejútrendszerről és a Napról, majd a bolygókat végigkövető tanösvényen bővítették tovább ismereteiket. Várta őket a Sólyomkő visszhangja és Borostyántető is. Elfáradva, 14 km-rel a lábukban farkaséhesen fogyasztották el vacsorájukat, melyet egy kis biliárdozással is megfűszereztek.
A záró program a Miskolc-Tapolcai Barlangfürdő volt, ahol vidám lubickolással, napozással, fagyival és elmaradhatatlan vidámsággal köszöntek el ettől a szép vidéktől, hogy több órai utazást követően megérkezzen az esős Dunaújvárosba, ahol szüleik már nagyon várták őket.
Csodálatos erdei iskola volt! Köszönet érte: Varjuné Müller Ágnes, Gálosfai Tímea és Benke Szilvia tanító néniknek!
A nemzeti összetartozás napja
Az 1920-as trianoni békeszerződés évfordulóján, június 4-én emlékezünk meg az országhatárokon túl rekedt honfitársainkról a nemzeti összetartozás napja alkalmából. Az I. világháborúban elszenvedett vereség utáni békeszerződés Magyarország számára tragikus végkimenetellel zárult; az ország területének megközelítőleg kétharmadát a szomszédos országokhoz csatolták, így pedig hárommilliónál is több magyar nemzetiségű állampolgár kényszerült a hazáján kívül élni.
A 2010. évi XLV. törvény rögzíti, hogy „a több állam fennhatósága alá vetett magyarság minden tagja és közössége része az egységes magyar nemzetnek, melynek államhatárok feletti összetartozása valóság, s egyúttal a magyarok személyes és közösségi önazonosságának meghatározó eleme”.
Az emléknap célja, hogy folyamatosan emlékeztessen minket arra, miszerint a magyarságot nem a föld vagy az országhatárok kötik össze, hanem a közös nyelv és a kultúra. Mindenkori kötelességünk, hogy kulturális örökségünket megőrizzük, továbbadjuk az utánunk következő generációknak, még akkor is, ha ebben akadályoztatva vagyunk.
„A tudomány birodalmában nem lehet bürokráciával és políciával dolgozni.” – Klebelsberg Kuno, vallás- és közoktatásügyi miniszter
Történelmi Családi és Sportnap
Péntek volt és nagyon sokan mégis itt tolongtak iskolánk udvarán, mert eleget tettek meghívásunknak és részt vettek iskolánk és a város jubileumára rendezett Történelmi Családi és Sportnapon.
Ezen a napsütéses délutánon Bartha Endre Alpolgármester Úr és Rideg István Intézményvezető Úr ünnepi köszöntője után, valamint Nagy Noémi táncoktató átmozgató zumbáját követően 12 állomásos kihívás várta a gyermekeket és szüleiket. Teljesítésük nem csak sportprogram volt, hanem szellemi próbatétel is. Talicskáztak, hajtányoltak, célbadobtak, várost építettek, ásatáson vettek részt, zsákot cipeltek és még számtalan programon próbálhatták ki ügyességüket tanítványaink, akik szüleikkel együtt nagy izgalommal álltak sorba, hogy az állomás teljesítését követően megkaphassák azt az információt, melynek során egyre többet megtudhattak 70 éves városunkról és 50 éves iskolánkról. Az összerakott feladvány jutalma pedig egy emléklap és egy sportszelet volt.
A nagy izgalommal várt tombolát követően Gálosfai Tímea Intézményvezető-helyettes, a rendezvény szervezője kihirdette az eredményeket:
- A Legretróbb osztály a 4.b lett. Úttörő és kisdobos jelmezük a legötletesebbnek bizonyult.
- A Legkreatívabb osztály díját a színvonalas plakátokért megosztva ítélte oda a zsűri az 1.a és 4.a osztályoknak.
- A Legtalálékonyabb osztály díját a 3.a kapta, mert tőlük érkezett be a legtöbb remek megfejtés és a 3.b osztály szülői kollektívája érdemelte ki, mivel ők mutattak a legnagyobb érdeklődést a filmrejtvény megfejtése iránt.
Köszönjük, hogy velünk töltötték ezt a délutánt! Bízunk benne, hogy Önök is olyan jól érezték magukat, amennyire lelkesen készültünk mi is erre a napra! Várjuk Önöket jövőre is!
https://www.youtube.com/watch?v=gPDPHDudGFE
Pedagógus Szolgálati Emlékérem - Rideg István
Örömmel tájékoztatjuk Önöket, hogy Rideg István intézményvezető úr ismételten állami kitüntetésben, Pedagógus Szolgálati Emlékéremben részesült. Az emberi erőforrások minisztere által adományozott elismerést tegnap ünnepélyes keretek között vehette át a Dunaújvárosi Tankerületi Központ pedagógus napi ünnepségén.
Az intézményvezető úr nyugdíjba vonul. Szinte lehetetlen egy teljes életpályát, a naponta együtt megvalósított feladatokat röviden felsorolni. Vezetőként megmutatta az utat, és csapatával végig is ment rajta, emberséggel irányítva, töretlen elhivatottsággal. Köszönet érte.
Egészségben és élményekben gazdag nyugdíjas éveket kíván
a Nevelőtestület
Az elismerésre méltó tevékenység ismertetése:
Rideg István tizennégy éve a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola pedagógusa, helyettes vezetője, megbízott igazgatója, majd intézményvezetője. Vezetői pályázatának mottója: „Az iskola ereje nem a falakban van”.
Rideg István a Ho Si Minh Tanárképző Főiskola földrajz-biológia szakán folytatta pedagógiai tanulmányait. Első diplomáját 1979-ben kapta meg Egerben. 2005-ben a Budapesti Műszaki Egyetem Gazdaságtudományi Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán lett szakvizsgázott pedagógus, közoktatási vezető. Pályáját a József Attila Általános Iskolában kezdte Dunaújvárosban, később a város Gárdonyi Géza Általános Iskolájában tanított. Szaktanárként, osztályfőnökként, munkaközösség-vezetőként, majd iskolavezetőként összesen 42 év szakmai-pedagógiai munkát fordított a gyermekek oktatására-nevelésére.
Munkájában komoly szerepet kap az intézmény menedzselés és a kezdeményező tevékenység. Folyamatos fejlesztésre törekszik a külső kapcsolatok építésében, az iskola érdekeinek védelmében, a PR munkában, az eredmények elérésében és megismertetésében. Elfogadott és elismert partner városunk, tankerületünk nevelési-oktatási folyamatában.
Iskolánkban intézményvezetőként több mint egy évtizede odaadással és elkötelezetten támogatja a gyermekek harmonikus személyiségformálását, a különleges gondoskodást igénylő gyermekek, tanulók segítését. Vezetői programjában számos törekvést valósított meg a tanulói integráció, a hátránykompenzáció és a tehetséggondozás érdekében.
2010-ben iskolánk az Új Magyarország Fejlesztési Terv Társadalmi Megújulás Operatív Programhoz benyújtott „Együttműködés az együttnevelésért - Sajátos nevelési igényű tanulók integrációja Dunaújváros három oktatási intézményében” című pályázatunk támogatásban részesült. Az intézményvezető úr a program keretében ösztönözte a pedagógusokat integrációt támogató, érzékenyítő továbbképzésekre, melyeken maga is részt vett. Együttműködési megállapodást kötött a helyi EGYMI-vel a szegregáltan oktatott sajátos nevelési igényű tanulók iskolánkba történő átlátogatására. Vendégtanulói jogviszonyban számos gyermek részleges integrációját valósította meg öt tanéven keresztül.
Kezdeti integrációs törekvései eredményeként iskolánkban növekedni kezdett a sajátos nevelési igényű és beilleszkedési tanulási magatartási nehézségekkel küzdő tanulók száma. Az utazó gyógypedagógusok által nyújtható ellátás csakhamar kevésnek bizonyult, ez újabb szakmai-pedagógia döntés elé állította őt. Kezdeményezte egy saját gyógypedagógus státusz létesítését, melyre a fenntartónál támogatásra lelt. 2013-tól saját gyógypedagógus álláshellyel és utazó gyógypedagógusokkal szervezi meg tanítványaink habilitációját, gondozását, fejlesztését.
2015-ben a megüresedő gondnoki lakás átalakítására tett javaslatot fenntartónk és iskolánk alapítványa felé, mely szervezetek támogatták őt tervében, egy komplex inkluzív centrum kialakításban. Az inkluzív centrum több év alatt érte el végleges formáját, de mindvégig a különleges gondolkodású tanulók közösségi terének szánta. Centrumunkban kialakított két kiscsoportos fejlesztésre, egy mozgásfejlesztésre, és két egyéni konzultációra alkalmas helyiséget.
2018-ban iskolapszichológusi státuszt kezdeményezett a fenntartónál, melyet más köznevelési intézményekkel közös tevékenységi körben be is töltött. Az álláshely a mi iskolánké lett. Ugyanebben az évben írásban megállapodott az Útkeresés Segítő Szolgálattal, állandó szociális segítő munkatárs igénylése, szoros kapcsolattartása és iskolai jelenléte céljából. Tette ezt a a hátrányos helyzetű és halmozottan hátrányos helyzetű tanítványaink problémáinak mielőbbi megoldása, és a családok segítése érdekében.
Jelenleg már több mint száz különleges bánásmódot igénylő tanulót oktatunk intézményünkben teljes integrációban. A gyermekek oktatási-nevelési folyamatát két saját gyógypedagógus, két fejlesztőpedagógus, iskolapszichológus, szociális segítő munkatárs, három pedagógiai asszisztens, utazó logopédus és konduktor segíti. Az igazgató úr vezetésével a nevelőtestület minden évben fejlesztési tervet készít és teljesít a lemorzsolódási veszély megelőzése és csökkentése érdekében.
A tehetséggondozás érdekében bővítette iskolánk eszközparkját. Egy kihasználatlan helyiségből tornaszobát építtetett az iskolai alapítvány és egy helyi sportszövetség támogatásával. Vezetői programjával támogatja a különböző sportok jelenlétét a mindennapos testnevelés órákon (úszás, kosárlabda, kézilabda, birkózás), valamint sakk tehetségfejlesztő foglalkozásokat szervez hivatásos sakkoktató megbízásával.
A kiemelten tehetséges diákok idegen nyelvi és digitális kompetenciájának segítése céljából a fenntartóval közösen tizenöt állomásos notebook parkot, X-class nyelvi labort létesített. Tanítványaink megyei, országos versenyeken képviselik iskolánkat, melyre a felkészülést az eszközpark nagymértékben segíti. A tanulók térítésmentes nyári táboroztatását támogatja, intézményében helyet ad a Csodaszarvas és Erzsébet közösségi programoknak.
A kollégákkal, gyerekekkel való mindennapi munka földrajz-biológia szakos tanárként is örömmel tölti el, bíznak benne, megbecsülik a munkáját. A szülői szervezettel szoros kapcsolatot ápol. A város vezetőivel és a fenntartó képviselőivel az iskola ügyeiben rendszeresen konzultál.
Az intézményvezető úr nyugdíjba vonul. Szinte lehetetlen egy teljes életpályát, a naponta együtt megvalósított feladatokat röviden felsorolni. Vezetőként megmutatta az utat, és csapatával végig is ment rajta, emberséggel irányítva, töretlen elhivatottsággal. Hosszú és kifogástalan pedagógiai munkássága alapján a Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola nevelőtestülete támogatja a PEDAGÓGUS SZOLGÁLATI EMLÉKÉREM odaítélését.
Látogatás a Zeneiskolában
A Sándor Frigyes Zeneiskola a régi hagyományt követve ezúttal is megnyitotta kapuit az érdeklődő kisiskolások előtt. Nyílt napjaik keretében egy rövid koncerttel és hangszerbemutatóval kedveskedtek a kisdiákoknak.
Iskolánk 1.c és 2.c osztálya tanító nénijük kíséretében örömmel vett részt ezen a színes programon. A gyerekek számára a zenét tanuló diákok és tanáraik koncertje felejthetetlen élmény volt. Ezt követően megismerkedhettek közelebbről is a hangszerekkel, kipróbálhatták azokat.
Fantasztikus délelőtt volt, jövőre is megismételjük!
Jóga Móka kutyás módra
Iskolánk jógásainak utolsó foglalkozását a FalkaLand Agility Team koronázta meg.
A csapat trénerei által asszisztált aktivitás keretén belül vonták be a gyerekeket különféle feladatokba.
Először Dog Dancing, azaz táncos-trükkös bemutató ejtette ámulatba a kis nézőket. Ezután nemcsak hűséges társaink, hanem a gyerekek is meg lettek dolgoztatva: egyensúlyozó, taktilitást fejlesztő játékok tették tartalmassá a felállított akadálypályákat. A csillogó szemek, a simogató kezek fejezték ki legjobban azt az élményt, amit a közös játék okoz.
A kutyák jelenlétének jótékony kihasználásával történő mozgás, a remek társaságban eltöltött idő hasznos és kellemes kikapcsolódás volt mindenki számára.
Az óra végén a kutyák jutalomfalatokat érdemeltek, a résztevők pedig házi bodzaszörppel frissítették magukat.