Van itthon tej!
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács által indított iskolai edukációs roadshow egyik állomása iskolánk tornatermében került megrendezésre november 24-én. Hat osztályunk kapott lehetőséget a program meglátogatására egy-egy tanóra keretében. Az interaktív kiállítás fő célja az edukáció volt, a tejtermékek egészséges táplálkozásban betöltött szerepének bemutatása, a tévhitek eloszlatása, valamint a gyermekek tej- és tejtermék fogyasztásra motiváló nevelésének támogatása. Az informális tanítás-tanulás felkészült animátorok bevonásával, cég és márkasemlegesen történt.
A gyerekek pecsétgyűjtő füzettel interaktív állomásokon végighaladva megfigyelték a tej útját a tehéntől egészen az asztalig. Először megtekintettek egy dietetikus által kommentált kisfilmet, majd Rozit, a virtuális tehenet kellett megetetniük. Ha Rozi megfelelő táplálékot kapott, akkor a mellette lévő kancsó lassan megtelt tejjel. A következő állomáson már nem virtuálisan, hanem a gyakorlatban meg is kellett fejniük Rozit, az élethű nagyságú makett tehenet. Ezt követően tablet segítségével megvizsgálták a lefejt tej összetételét, ásványi anyag és vitamintartalmát, egyéb alkotóelemeit. Majd VR- (virtuális valóság) szemüveg segítségével egy mesés világba csöppentek, ahol az volt a feladatuk, hogy a traktoron érkező tejet palackozzák, csomagolják, Tejszív logóval felmatricázzák. Végül egy hatalmas terepasztalon futó járműveket irányítottak a tejtermelő gazdaságtól az üzletek polcáig.
Tanítványaink tartalmas délelőttöt tölthettek el a Tej Terméktanács jóvoltából. A játékos tanulás újszerű világában ismerkedtek egy tejgazdaság mindennapjaival, munkafolyamataival. Sok új élménnyel gazdagodtak érdekes egyéni és csapatjátékokon keresztül. A program végén a jó munkáért valamennyi résztvevő alkalomhoz illő ajándékban is részesült, újrahasznosított tejesdoboz formájú ceruzatartót kapott minden gyermek. A lehetőséget nagyon szépen köszönjük.
Egészséges életmód vetélkedő
2023. november 22-én kora délután tartották a dunaújvárosi általános iskolák 7-8. osztályos tanulóinak az Egészséges életmód vetélkedőt a Szent Pantaleon Kórház auditóriumában. Iskolánkat négy fő 7.b osztályos tanuló képviselte: Tóth Alexandra, Várnagy Erik, Várnagy Kitti és Várnagy Valter. A vetélkedőt lelkes felkészülés előzte meg.
A helyszínre érve berendezett terem fogadta a csoportokat. Mindenkit kis ajándék várt az asztalán. Forró gyümölcstea melegítette fel a gyereket. Mindenkinek jutott nyakba akasztható kulcstartó, kézfertőtlenítő, fogkrém és prospektusok. A feladatokat a kórház dolgozói állították össze, a versenyt öt nővér, főnővér segítette. Sokféle feladattal készültek a szervezők. Tesztfeladat, keresztrejtvény, szókereső, csoportosítás, fűszerfelismerés. Nagy örömünkre, a fűszerfelismerésben nem találtunk legyőzőre. A vetélkedő felölelte az egészséges életmód számos területét, így a táplálkozást, mozgást, drogokat, alkoholt, higiéniát, a lelki egészséget. A gyerekek egészséges izgalommal, de soha nem feladva csinálták a feladatokat. Amíg a vetélkedő eredményeit összesítették és megírták az emléklapokat, a versenyzők megnézhettek egy kisfilmet az egészségügyben dolgozók munkájáról, mintegy pályaorientáció. Láthatták a gyerekek a szakma szépségeit és nehézségeit.
Köszönöm iskolánk tanulóinak a részvételt és a lelkesedést. Kis csapatunkban hetedikesként sok mindenről nem tanult még. Jövőre tapasztaltabban, nagyobb tudással indulhatunk, szívesen készítem fel őket újra erre a vetélkedőre. Minden gyermek egyenként emléklapot kapott és természetesen iskolai jutalmuk sem maradt el: szaktanári dicséretben részesültek.
Tóth Tibor felkészítő tanár
Tankerületi angol nyelvi verseny
Sokéves hagyományunk, hogy minden év december elején iskolánk megszervezi az angol nyelvi tankerületi versenyét. Idén december 7-én mérték össze tudásukat a városi és környékbeli iskolák harmadik, negyedik, ötödik és hatodik osztályosai. Az előző éveknek megfelelően vetélkedőnket idén is online formában tartottuk meg. A négy évfolyamon 138 versenyző indult.
A tanulóknak évfolyamonként egy-egy feladatlapot kellett megoldaniuk maximum 45 perc alatt. Olyan témakörökben kellett bebizonyítani jártasságukat, mint az iskola, otthon, öltözködés, vásárlás, szabadidő, állatok, évszakok, időjárás. Azonos pontszám esetén a felhasznált idő döntött. Nagyon szoros volt a verseny, ami azt bizonyítja, hogy a versenyzők jól felkészültek voltak.
Eredmények:
3. évfolyam:
1. Simon Kristóf (Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola)
2. Vainel Kristóf (Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola)
3. Kovács Izabella (Szent Pantaleimon Általános Iskola)
Iskolánk további résztvevői:
Fejős Vilmos, Varga Róbert, Bereczki Ditta, Katona Zsófia, Arndt Fanni, Bartos Bence, Zsemberi Kevin, Ferenc Emília, Csányi Leila, Perl Marcell, Sáfár Leó)
4. évfolyam:
1. Molnár Patrik (Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola)
2. Banicz Bíborka Zsuzsanna (Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola)
3. Jakab Norbert (Dunaújvárosi Arany János Általános Iskola)
Iskolánk további résztvevői:
Bloz Kevin Dániel, Pintér Szófia, Hosszú Máté, Erdélyi Gyöngyvér Emese, Svajcsik Sára Boglárka, Szabó Bálint Miklós, Vas Ádám, Hingyi Emma, Klárik Erik Nándor, Szüsz Tamás Emil, Meksz Lili, Móker Kevin, Friedl László György, Gémes Viktória, Pál Kálmán, Vigh-Vörös Gergely, Nagy Vivien Mira
5. évfolyam:
1. Kovács Levente Nimród (Dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola)
2. Szilva Benett (Mezőfalvi Petőfi Sándor Általános Iskola és AMI)
3. Rácz Hanna (Mezőfalvi Petőfi Sándor Általános Iskola és AMI)
Iskolánk további résztvevői:
Régi Vanessza, Feltóti Jonatán, Fenninger Markus, Kovács Fanni Liliána, Kiss Balázs Béla, Molnár Zoé, Kun Levente József, Kiss Fruzsina, Nagy Jázmin, Petrovics Amanda
6. évfolyam:
1. Ősz Csenge Boróka (Dunaújvárosi Petőfi Sándor Általános Iskola)
2. Czibusák Éva (Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium)
3. Süli Zsófia (Dunaújvárosi Széchenyi István Gimnázium)
Iskolánk További résztvevői:
Kovács Levente, Zelei Zsófia, Szenczy Lujza, Balogh Brendon Arnold, Faragó Kitti, Kiss Ervin, Szilasi Zsaklin, Szeitl Balázs, Vainel Vince, Tintér Márk, Fecskó Lara Minerva, Hajor László, Molnár Zalán
A verseny szervezői iskolánk angol szakos tanárai voltak. Szeretettel gratulálunk a díjazottaknak és minden résztvevőnek! Köszönjük szépen a nyelvtanároknak, hogy felkészítették diákjaikat erre a versenyre!
Hekkelné Imre Györgyi
munkaközösségvezető - főszervező
Hulladékcsökkentési témahét
Iskolánk tanulói lelkesen csatlakoztak a 15. Európai Hulladékcsökkentési Témahét keretében megrendezésre kerülő programjainkon:
1. Facebook eseményt hozunk létre, közösségi oldalunkon megszólítottuk közvetlen környezetünket, a tanulókat, szülőket, ismerősöket, hogy csatlakozzanak akciónkhoz.
2. Választható feladatok között szerepelt egy hulladékcsökkentéssel kapcsolatos mese kitalálása és illusztrálása hulladékból készült bábukkal.
3. Néhányan fotót készítettek a kereskedelemben található túlcsomagolt termékekről – Whyoverpackaging Challenge.
4. A tanulók közös munkával előállított plakátokon hirdettek a Hulladékcsökkentés 18 kezdőlépését.
5. A gyerekek munkáiból kiállítást rendeztünk az iskola aulájában.
6. A diákok egész évben szelektíven gyűjtik a hulladékot és rendszeresen takarítják a környezetüket.
7. Sokan uzsonnásdobozt és kulacsot használtak a mindennapi csomagoláshoz.
8. Komposztáltak, kiskertet gondoztak.
9. A menzán figyeltek az élemiszerpazarlás csökkentésére, csak annyit szedtek maguknak, amennyit meg is tudtak enni.
10. A vállalkozó kedvűek részt vettek egy budapesti kiránduláson az Öko Zsibongó Future programra, ahol betekintést nyerhettünk a fenntarthatóság és tudományok izgalmas világába.
11. A tudatos vásárlás témakörével is foglalkoztunk. Az osztályokban beszélgettünk a témáról, kisfilmeket néztünk, interaktív játékokat játszottunk, párkereső kártyákkal tanultuk meg mit érdemes megvenni, és mit nem, mindeközben tudatos vásárlókká lettünk!
12. Plakáton és honlap bejegyzésen hívtuk fel a figyelmet a „Ne vásárolj semmit” napra. A Ne vásárolj semmit! napot Magyarországon november utolsó péntekén tartjuk. Idén november 24-re esett. Ennek oka egyrészt a nemzetközi akciónaphoz való csatlakozás, másrészt viszont a magyar vásárlási statisztikák is azt mutatják, a legtöbbet péntekenként vásárlunk. November végén nálunk is javában zajlik már a nagy karácsonyi reklámhadjárat, mintha karácsonyra más módon nem is lehetne készülni, csak vásárlással. Különösebb dolgot nem is kell tenni ezen a napon: egyszerűen ne vásárolj!
13. Részt vettünk a nyereményjátékon, kitöltöttük a kvízt a fenntarthatóság jegyében.
Zánkai Erzsébet-karácsony
Tanulóink második alkalommal látogattak el az Erzsébet Alapítvány zánkai, karácsonyi programsorozatára. Harmincnégy tanulóval vonatoztunk el a helyszínre, ahol finom ebéddel vártak minket. Egy karácsonyi cirkuszi előadást tekinthettünk meg zsonglőrökkel, bohóccal, táncosokkal, ami remek hangolódás volt a közelgő ünnepekre. Másnap megtekintettük a téli Balatont, majd egy tartalmas váltóversenyen vettünk részt, ahol csapatunk a harmadik helyen végzett, gratulálunk nekik! A nap folyamán páran a lézerharcot is kipróbálhatták, de a korcsolyázásról sajnos az eső miatt le kellett mondanunk. Jó meleg szálláshelyünk volt és sok finomságot ehettünk a három nap folyamán. Természetesen december 6. révén a Mikulás is hagyott csomagot a gyerekeknek.
Kísérők: Czimmer Éva, Bolygó Krisztina, Juhász Veronika és Pillár Balázs
Beiskolázás 2024/25.
Leendő elsőseink is szüleik figyelmébe
KRÉTA beiskolázás modul szülői tájékoztató
Beiskolázás - szülői információk
A felhasználói útmutató a KRÉTA Tudásbázis oldalán is elérhetővé válik, a beiratkozás folyamatának oktató videója itt érhető el
Zöld energia élménynap
Zöld energia a levegő tisztaságáért élménynap
Október 24-én zöld élménynapot tartott iskolánk. A tanítás nélküli élménynap apropóját a tavaszi fenntarthatósági témahéten energiatudatos iskola témában elnyert I. helyezésünk és az ahhoz járó 300 000 Ft-os fődíj és különdíj adta. Tavaszi vállalásunkhoz hűen a nyeremény teljes összegét a gyerekek szemléletformálására, energia- és környezettudatos nevelésére fordítottuk 1-8. osztályig. Tematikus élménynapunkon valamennyi osztályunk részt vett és a korosztályának megfelelő energiatudatos feladatot teljesítette.
Az 1-2. évfolyam osztálykeretben dolgozott. Ők a Nemzeti Köznevelési Portál energia felhasználással kapcsolatos tartalmaival és az E.ON szolgálató EnergiaKaland edukációs programjával ismerkedtek. A gyerekek digitális feladatokon keresztül tanulmányozták a különböző energiaforrásokat, a 6-8 éves gyermek értelmi szintjének megfelelőn próbálták megkülönböztetni a megújuló energiaforrásokat. Színes papírból szélforgót készítettek, mely segítségével az aznapi szél erősségét vizsgálták az iskola udvarán. Energiatudatos várost és otthonokat rajzoltak, a figyelemfelhívó munkáikat kiállították osztálytermükben.
A 3-6. évfolyamos tanulók szemléletformálásra a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségét hívtuk meg, akik a „Kölcsönkapott levegő” elnevezésű projektjükből hoztak el egy általános iskolásokat célzó háromórás programot. A négy évfolyamot tíz csoportra osztottuk. A csoportok a program keretében 2x20 perces foglalkozáson vehettek részt. Az első 20 percben egy 3 állomásos foglalkozást jártak be, ahol játékos feladatokkal, szemléltető plakátok, eszközök segítségével bővíthették tovább tudásukat, tanulhattak arról, hogy hogyan tehetünk mi a tisztább levegőért. A program keretében egy speciális eszközt is bemutattak a gyerekeknek, mely segítségével különböző helyszíneken méréseket végeztek azzal szemléltetve, hogy milyen levegőminőség különbségek lehetnek egy iskolán belül is. Mérték a levegő minőségét az iskola tornatermében, egy kiválasztott tantermében és az iskola udvarán, majd összehasonlították a kapott értékeket. Az első állomás fókusza az volt, hogy mit tudunk tenni otthonunkban a tisztább levegőért és az energiahatékonyság, illetve a hő megtartásáért. A második állomás kapcsán arról beszélgettünk, hogy mi az, ami hozzájárul a légszennyezéshez és megtapasztalhattuk, hogy a tiszta levegő elengedhetetlen az élethez. A gyakorlatorientált foglalkozások végére mindenki megtanulta, mit tehetünk a kályhába, mi az, ami komposztálható, mit lehet szelektáltan gyűjteni, mi az, ami már veszélyes hulladéknak számít, és hogy a levegő minősége miért fontos, miért szükséges a délelőtti tanórák között néha a szabadlevegőre is kimenni.
A 3-4. évfolyam ezt követően az iskola zöld udvarán szorgoskodott. A lehullott faleveleket gereblyézték össze, majd a magaságyásokból az elszáradt egynyári növényi szárakat és gyökereket kihúzkodták. A gyerekek megkezdték az összegyűlt zöld hulladék komposztálását, mely munka eredményét a következő tavasszal iskolakertünk földjének felfrissítésére szeretnénk majd felhasználni. Ezt követően a Fenntarthatósági témahét holnapján található óratervet dolgozták fel osztálykeretben.
Az 5-6. évfolyam a BIRD Magyarország fiatalok körében népszerű környezetbarát közlekedési eszközeivel ismerkedett. A gyerekek elektromos rollerek kipróbálásra kaptak lehetőséget az iskola sportudvarán. Megtanultuk az elektromos mobilitási eszközökről, hogy nem bocsátanak ki káros, üvegházhatású gázokat, sokkal kevesebb energiát használnak egy autóhoz képest, és hogy csökkentik a forgalmi dugókat. Ugyanakkor felhívtuk a tanulók figyelmét a rollerrel történő városi közlekedés veszélyeire is. A balesetvédelmi előírásokat maradéktalanul betartottuk, a járművek használatához szülői hozzájárulást kértünk.
A 7-8. évfolyam zöld napunkon pályaorientációs célú üzemlátogatáson vett részt külső helyszíneken. Hetedikeseink az MSZÉSZ Zöld Szálloda Díját elnyert Jankovics Hotel előadásán vettek részt, nyolcadikosaink pedig a Dunaújvárosi Szakképzési Centrum Digitális Közösségi Alkotóműhelyét és egyéb tanműhelyeit látogatták meg, ahol a gyerekek fenntartható jövőjét támogató szakmákkal ismerkedtek. Tanítványainkat a külső helyszínekre történő mobilitását a Dunaújvárosi Kereskedelmi és Iparkamara támogatta.
A nap végén többen vállalásokat tettek arról, hogy kinek fog mesélni az élménynapon hallottakról, tanultakról, továbbá arról, hogy mit fog csinálni vagy mit fog másképp csinálni innentől kezdve a tiszta levegőért és az energia tudatosabb felhasználásáért.
Október hónap osztálya – 5.a
A tanév második hónapja meglehetősen mozgalmasra sikerült. A nyolcadik évfolyam Halloween-bulit szerveztek, a hetedikesek ünnepi megemlékezést tartottak. Szinte minden osztály képviseltette magát a városi sportversenyen, a 7 karikás játékokon. A 7.b és a 8.a több tanulója a PaMaCs matematika versenyen való részvételével szerzett plusz pontokat. Emellett a havi aktuális Öko-járőr osztályunk, a 7.b is pontokat zsebelhetett be a tevékenységéért.
A legtöbb pontot mégis a havi kihívásokkal; az Állatvédelmi témahét valamint a Világ Legnagyobb Tanórája rendezvénysorozattal szerezhették az osztályok.
A legkevesebb mínuszt a 7.a, a legtöbb dicséretet a 8.b osztály szerezte.
A végső sorrend pedig a következőképpen alakult:
1. hely 5.a 812 p
2. hely 7.a 802 p
3. hely 6.b 793 p
4. hely 7.b 765 p
5. hely 8.a 762 p
6. hely 8.b 741 p
A nyertes osztálynak gratulálunk!